bioLNG zatankowane! Pierwsze takie tankowanie w Polsce miało miejsce 9 września w Rzepinie. Na stacji paliw należącej do firmy E-LOGIS napełniono zbiorniki IVECO S-Way Natural Gas. Dostawą paliwa na stację zajęła się firma DUON.
Przełomowe wydarzenie, jakim jest pierwsze tankowanie paliwa bioLNG do pojazdu ciężarowego w Polsce, to kolejny krok na drodze do dekarbonizacji transportu. Ten kierunek dekarbonizacji rozwija się najszybciej ze względu na obecność infrastruktury i dostępność efektywnych środków transportu. Są one już przystosowane do zasilania tym ekologicznym paliwem.
bioLNG to kolejny etap w działaniach Iveco
Marka IVECO, której pojazd należący do firmy E-LOGIS został zatankowany bioLNG, stosuje alternatywne paliwa w silnikach spalinowych od ponad dwóch dekad. Przez ostatnie lata rozszerza zakres prac rozwojowych o rozwiązania oparte na napędzie elektrycznym, w tym akumulatorowym i wodorowym. IVECO konsekwentnie kontynuuje inwestycje w rozwój i produkcję samochodów ciężarowych zasilanych bioLNG. Paliwo to w praktyce okazuje się aktualnie jedyną dopracowaną technologią dostępną już teraz jako operacyjnie i finansowo racjonalna zielona alternatywa dla oleju napędowego. W dodatku biogaz nie ma ujemnego wpływu na moc silników, zasięg, ładowność oraz czas tankowania.
Należąca do GRUPY ELMEX wielkopolska spółka E-LOGIS specjalizuje się w transporcie drogowym, spedycji i logistyce. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów E-LOGIS postanowiła stworzyć jedną z pierwszych w Polsce flot w pełni bazującą na ekologicznych pojazdach ciężarowych napędzanych biopaliwem LNG. Obecnie w jej skład wchodzi już ponad 130 takich ciężarówek. Aż 60% z nich stanowią IVECO S-Way Natural Gas.
Stacja dla wszystkich
Konsekwencją działań firmy E-LOGIS było podjęcie decyzji o poszerzeniu oferty należącej do niej stacji tankowania LNG także o paliwo bioLNG. Co istotne stacja ta jest ogólnodostępna. Mogą na niej wygodnie tankować wszyscy klienci wykorzystujący w swoich pojazdach paliwo LNG, a teraz także bioLNG. Ten nowoczesny obiekt znajduje się w Rzepinie przy ulicy Akacjowej 10, zaledwie 2 kilometry od węzła na autostradzie A2.
Dostawcą bioLNG na stację E-LOGIS w Rzepinie jest DUON. Firma ta od lat wspiera polski przemysł i transport w procesie dekarbonizacji i dążeniu do zeroemisyjności. Oferuje zarówno dostawy jak i niezbędną infrastrukturę do gazu sieciowego, LNG i bioLNG. DUON dysponuje jedną z największych w naszym kraju flot własnych specjalistycznych zestawów z cysternami. Są to cysterny o różnej pojemności, przeznaczone do realizowania dostaw gazu do klientów. Jako jedna z pierwszych firm w Polsce posiada certyfikat ISSC (International Sustainability & Carbon Certification). To uznany dokument certyfikacji łańcucha produkcji biomasy, biokomponentów i biopaliw. Daje możliwość rozróżnienia nośników energii produkowanych w sposób zrównoważony, przy wykorzystaniu odnawialnych źródeł.
bioLNG i jego zalety
Pojazdy ciężarowe IVECO S-Way Natural Gas są fabrycznie przystosowane do zasilania bioLNG (skroplonym biometanem). Wspomnijmy, że jest to odnawialne źródło energii o najmniejszym śladzie węglowym (na podstawie analizy cyklu życia). 380-kilogramowe (1080-litrowe) zbiorniki umożliwiają IVECO S-Way Natural Gas pokonanie nawet 1700 km na jednym tankowaniu. Biometan można wyprodukować lokalnie na bazie odpadów rolnych lub komunalnych. Dzięki temu zapewnia rolnikom oraz np. spółkom samorządowym możliwość uzyskania dodatkowych przychodów. BioLNG jest neutralnym węglowo paliwem praktycznie bez wpływu na środowisko. Redukuje emisję CO2 aż o 95%, a także wydatnie ogranicza emisję cząstek stałych (PM) oraz dwutelnku azotu NO2. BioLNG to właściwie czysty metan (przynajmniej 98,5%) pochodzenia organicznego oraz śladowych ilości innych gazów takich jak azot, tlen, wodór i innych.
Wielka zaletą bioLNG jest jego pełna kompatybilność z istniejącą już infrastrukturą LNG, liczącą ponad 750 stacji na terenie Unii Europejskiej. Umożliwia to tankowanie pojazdów ciężarowych zasilanych bioLNG na tych samych stacjach co LNG. Odpada konieczność modyfikowania sprzętu i ponoszenia kosztów nowych inwestycji. Dzięki rozległej sieci stacji LNG w całej UE, operatorzy flot mogą korzystać z tego paliwa bez ponoszenia wstępnych kosztów. Taka elastyczność sprawia, że bioLNG stało się praktycznym i opłacalnym rozwiązaniem na drodze do dekarbonizacji flot pojazdów.
Oprócz możliwości bezproblemowego wykorzystania w transporcie długodystansowym, silniki IVECO zasilane bioLNG mają jeszcze jedną istotną przewagę. Są cichsze, w związku z czym świetnie sprawdzają się do realizowania np. nocnych dostaw na terenach zurbanizowanych. IVECO S-Way Natural Gas, nawet w trybie dość intensywnej eksploatacji, może z powodzeniem obniżyć poziom hałasu i zapewnić kierowcom większy komfort.