czwartek, 18 września, 2025
Strona głównaAktualnościBarometr Flotowy 2025: polski boom na auta dostawcze coraz bliżej

Barometr Flotowy 2025: polski boom na auta dostawcze coraz bliżej

Barometr Flotowy 2025 mówi, że Polska znajduje się w ścisłej europejskiej czołówce pod względem planowanego wzrostu flot lekkich samochodów dostawczych (LCV). 39% polskich firm chce zwiększyć liczbę aut użytkowych w swoich flotach. To drugi wynik w Europie.

Szczególnie wysokie zapotrzebowanie deklarowane jest w segmencie firm średnich i dużych. Tylko 4% ankietowanych korzysta z elektrycznych pojazdów dostawczych. Polskie firmy są pragmatyczne: 56% respondentów wskazuje oszczędność paliwa jako główną motywację do wdrożenia eLCV, przed względami ekologicznymi (55%) i całkowitym kosztem posiadania (22%). Największe bariery dla wprowadzenia elektrycznych aut dostawczych do firmy to: wysoka cena, ograniczony wybór modeli oraz niedostateczna infrastruktura ładowania.

Barometr Flotowy 2025: wyżej tylko Grecja

W Europie jedynie Grecja wyprzedza Polskę, jeśli chodzi o planowaną przez przedsiębiorców rozbudowę flot o pojazdy użytkowe. Już niemal 40% ankietowanych firm biorących udział w badaniu „Barometr Flotowy” w Polsce (vs. 25% w Europie) deklaruje, że w ciągu najbliższych trzech lat powiększy swój park LCV. Przedsiębiorstwa zatrudniające od 100 do 499 pracowników wykazują jeszcze większe zapotrzebowanie na pojazdy użytkowe. Tu aż 44% respondentów zamierza zwiększyć liczbę takich aut w najbliższych latach.

Rozwój biznesu, rosnące potrzeby operacyjne i wzrost sektora e-commerce wyraźnie napędzają zapotrzebowanie na lekkie auta użytkowe i dostawcze. Polska wyróżnia się dynamiką tego wzrostu na tle całej Europy, a coraz więcej firm wybiera elastyczne modele finansowania, takie jak wynajem długoterminowy, zamiast tradycyjnego zakupu. Obecnie co piąte przedsiębiorstwo korzysta z wynajmu jako głównej metody finansowania flot pojazdów dostawczych – komentuje Radosław Kitala, Consulting & Arval Mobility Observatory Manager w Arval Service Lease Polska.

Z „Barometru Flotowego 2025” wynika, że zdecydowana większość aut użytkowych trafiła do polskich flot jako pojazdy nowe. Zaledwie 7% badanych firm wprowadza do flot używane samochody LCV. Jednak według deklaracji, w ciągu trzech lat już w co trzeciej polskiej firmie mogą jeździć pojazdy dostawcze z drugiej ręki. Pod względem wykorzystania używanych LCV przoduje Francja, w której ponad połowa firm ma we flocie dostawczej przynajmniej jedno auto pochodzące z rynku wtórnego.

Samochody spalinowe wciąż na pierwszym miejscu

Transformacja energetyczna flot LCV postępuje w Polsce znacznie wolniej niż flot osobowych. Tylko 4% polskich firm ma już w swojej flocie elektryczne lekkie samochody dostawcze (eLCV). Kolejne 11% rozważa ich wdrożenie – to znacząco poniżej średniej europejskiej, wynoszącej odpowiednio 9% i 14%. Główne bariery to wciąż wyższa cena zakupu (45%), niewystarczająca liczba publicznych stacji ładowania (45%) i zbyt mały wybór modeli eLCV (39%).

Jednocześnie wśród firm, które już korzystają z użytkowych elektryków przeważają argumenty ekonomiczne. 56% ankietowanych wskazało oszczędność na paliwie. 22% uważa, że całkowity kosz posiadania elektrycznego dostawczaka jest taki sam lub niższy niż spalinowego. Ponad połowa respondentów deklaruje też chęć ograniczenia wpływu floty na środowisko.

Mimo rosnącej presji regulacyjnej i świadomości ekologicznej, wdrażanie eLCV w Polsce to wciąż raczej wyjątek niż reguła. Wyższe ceny w porównaniu do aut spalinowych, ograniczony wybór modeli, a od niedawna też brak rządowych dotacji dla firm hamują rozwój tego segmentu. To poważna luka w transformacji energetycznej flot – komentuje Agnieszka Gołaszewska, Commercial Director w Arval Service Lease Polska.

Agnieszka Gołaszewska dodaje, że firmy są gotowe inwestować, ale potrzebują konkretnego wsparcia. Brak dopłat do eLCV, które funkcjonowały jeszcze w ramach programu Mój Elektryk, a dziś są wykluczone z programu NaszEauto, to ewidentny krok wstecz. Dla wielu firm, zwłaszcza z sektora MŚP, to przeszkoda nie do przeskoczenia. Warto jednak pamiętać, że koszt zakupu to nie wszystko i użytkowanie elektrycznego auta dostawczego we flocie z czasem przynosi realne oszczędności

Przełamywanie barier

Świadomość potrzeby zmian w polskich firmach zdecydowanie rośnie, co widać m.in. w podejściu do tworzenia własnej infrastruktury ładowania. Aż 91% firm w Polsce deklaruje posiadanie lub planowanie utworzenia strategii ładowania aut elektrycznych. To więcej niż europejska średnia (87%). Na razie tylko 25% firm posiadających auta elektryczne ma już zainstalowaną choć jedną stację ładowania. Dalsze 26% planuje to w ciągu najbliższego roku.

W obliczu rosnącej presji regulacyjnej, zmian klimatycznych i rozwoju e-commerce, elektryczne LCV mają szansę stać się realną alternatywą w miejskiej logistyce. Ich ciche, bezemisyjne działanie idealnie wpisuje się w potrzeby dostaw „ostatniej mili” i miejskich rozwiązań logistycznych.

Na razie jednak Polska pozostaje krajem dużych kontrastów. Jest liderem wzrostu flot LCV i jednocześnie jednym z najmniej rozwiniętych rynków eLCV w Europie.

Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź