Na wczorajszym spotkaniu z prasą przedstawiciele firmy kurierskiej DPD przedstawili obecne działania firmy oraz plany na najbliższe lata. Pretekstem do spotkania były badania, które przeprowadziła firma Geopost – „Barometr 2B 2024”.
Pokazują one, jakie czynniki decydują o wyborze dostawcy usług logistycznych. Przedstawione wyniki badań wskazują oczekiwania i kryteria wyboru, które przesądzają z jakim operatorem dostaw przesyłek zostanie podjęta współpraca.
Barometr 2B 2024: Czym kierują się sektor MŚP?
90% polskich małych i średnich przedsiębiorstw uważa, że efektywność dostaw ma znaczący wpływ na ich działalność. W UE dotyczy to 86% badanych. Dlatego wybór dostawcy jest kluczową decyzją dla 50% polskich przedsiębiorców. W UE – dla 37%. Jednocześnie 74% polskich odbiorców chciałoby mieć wpływ na wybór przewoźnika, co daje im większą kontrolę nad procesami logistycznymi. W ciągu miesiąca mały i średni biznes odbiera około 40 paczek od lokalnych dostawców. Kluczowe znaczenie ma więc bezpieczeństwo przesyłek, szybkie rozwiązywanie potencjalnych problemów, możliwość ich śledzenia oraz terminowość dostaw.
Jak wskazują najnowsze badanie 75% firm uważa systemy śledzenia przesyłek za niezbędne. Natomiast 77% ceni sobie możliwość współpracy z jednym, stałym kurierem. Jednocześnie, jedynie 15% europejskich firm z sektora MŚP ma możliwość wyboru przewoźnika, choć 58% zgłasza taką potrzebę.
Podobne oczekiwania w tym zakresie mają firmy z polskiego sektora MŚP. Aż 74% przedsiębiorców wywiera nacisk na swoich dostawców, aby umożliwili im samodzielny wybór przewoźników. Dodatkowo w Polsce silniejsza jest potrzeba utrzymania stałych relacji z przewoźnikiem. 82% polskich firm oczekuje, że zawsze będzie je obsługiwał ten sam kurier (przewoźnik) wobec 77% w pozostałych badanych państwach.
Oczekiwania firm wobec dostaw
Jak pokazuje Barometr 2B 2024, Polskie przedsiębiorstwa zwracają szczególną uwagę na szybkie i efektywne reagowanie na problemy z dostawami, co dla 74% firm jest bardzo ważne. W kwestii szybkości dostawy, zarówno w Polsce, jak i w UE, większe znaczenie ma precyzja dostawy niż jej szybkość. Wśród kryteriów drugorzędnych, dostawy do automatów paczkowych są wyższym priorytetem dla polskich firm (41 vs 32%. w UE), co wynika z rosnącego znaczenia tego typu rozwiązań logistycznych w Polsce. Stanowi ona jeden z najbardziej rozwiniętych rynków dostaw poza domem.
W ten trend doskonale wpisują się działania firmy DPD. Dzięki rozwiniętej sieci DPD Pickup, która obejmuje ponad 110 000 punktów i automatów paczkowych w Europie, klienci biznesowi mogą nadać paczkę do 28 krajów w Europie. Na mapie usług bardzo mocnym punktem jest polski rynek. DPD dysponuje tutaj już 30 tysiącami punktów odbioru i nadania paczek, w tym 8500 automatami rozmieszczonymi w ponad 1000 miejscowościach. W przyszłym roku DPD chce postawić kolejne 3000 automatów nowej serii i w nowych barwach.
Bliżej klientów
Niewielkie białe, z dwoma rzędami schowków, paczkomaty z zasilaniem bateryjnym mogą być ustawiane w dogodnych dla odbiorców miejscach. Automaty nie mają dużych ekranów dotykowych, a obsługiwane mogą być zdalnie za pomocą aplikacji lub klawiatury na małym panelu numerycznym. Oprócz rozwoju sieci odbioru przesyłek nie mniej ważnym aspektem działalności jest także ich dostarczanie.
Wobec rosnącej presji ograniczenia dostępności dla transportu tradycyjnego narodziła się potrzeba wykorzystania samochodów elektrycznych, a w pewnych rejonach miast nawet rowerów cargo. W ramach zrównoważonej logistyki firma DPD może pochwalić się całkowitym wyeliminowaniem pojazdów spalinowych w dostawach kurierskich w Sopocie.
– Rynek usług krajowych i międzynarodowych B2B oraz B2C jest dla nas tradycyjnie kluczowym obszarem działalności, w którym mamy ponad 3 dekady doświadczenia. Równie ważne w strategii DPD Polska są transformacja cyfrowa oraz rozwój sieci OOH, w tym automatów paczkowych. Rozwiązania tego typu pozwalają konsumentom na większą swobodę w wyborze miejsca i czasu odbioru przesyłki, a przedsiębiorstwa, szczególnie sektora e-commerce, dostosowują się do tego trendu poprzez wybór operatorów logistycznych mających szerokie możliwości w tym zakresie – komentuje Łukasz Zembowicz, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu, członek zarządu w DPD Polska.