sobota, 16 listopada, 2024
Strona głównaAktualnościAutonomiczny MAN na A9

Autonomiczny MAN na A9

Autonomiczny MAN przejechał 10 km autostradą A9 między węzłami Allershausen i Fürholzen. Na pokładzie byli Volker Wissing, federalny minister transportu i Alexander Vlaskamp dyrektor generalny MAN Truck & Bus SE.

– Dzisiaj stawiamy kolejny duży krok w kierunku autonomicznych pojazdów użytkowych. Początkowo przeprowadzimy testy z prototypami na autostradzie. Od 2025 roku będą wykonywać przewozy między centrami logistycznymi, a potem będą próby w typowych zastosowaniach. Prawo o autonomicznej jeździe zapewnia naszej branży niezbędne bezpieczeństwo realizacji planów. Musimy też ściśle współpracować z operatorami infrastruktury, takimi jak Autobahn GmbH. Tylko razem możemy wdrożyć autonomiczną jazdę w praktyce – powiedział Alexander Vlaskamp.

– Nie tylko zatwierdzamy jazdę autonomiczną na niektórych odcinkach autostrad, ale także aktywnie promujemy tworzenie sieci i komunikację pomiędzy infrastrukturą autostradową a pojazdami w ramach kompleksowego systemu transportowego – dodał Dirk Brandenburger, dyrektor techniczny Autobahn GmbH des Bundes.

Jazda autonomiczna może zapobiec wypadkom wynikającym ze zmęczenia człowieka, zoptymalizować przebieg transportu i zlikwidować problem niedoboru około 100 000 kierowców ciężarówek.

W kwestii formalnej

MAN, który pokonał krótki odcinek autostrady A9 z ministrem na pokładzie jest autonomiczny na poziomie 4. Oznacza to, że w określonych warunkach może poruszać się samodzielnie, bez interwencji kierowcy. Następny poziom, piąty to już całkowita samodzielność pojazdu. Wewnątrz nie ma nawet mechanizmów sterowniczych.

man
 Alexander Vlaskamp i Volker Wissing w kabinie autonomicznej ciężarówki.

W ramach jazdy próbnej pierwszą autonomiczną ciężarówką Autobahn GmbH zweryfikowała wniosek MAN-a o zezwolenie na próby pojazdu autonomicznego. Następnie Federalny Urząd ds. Transportu Samochodowego oficjalnie przyznał firmie zgodę. W przyszłości spółka Autobahn GmbH będzie również odpowiedzialna za zatwierdzanie autostradowych tras testowych służących homologacji seryjnych pojazdów autonomicznych, zaproponowanych przez producenta.

MAN
MAN jest pierwszą autonomiczną ciężarówką dopuszczoną do ruchu na niemieckiej autostradzie.

MAN Truck & Bus jest pierwszym producentem pojazdów użytkowych, który otrzymał zezwolenie na badanie pojazdów autonomicznych na poziomie 4 na niemieckiej autostradzie.

Autonomiczny MAN: droga do samodzielności

W latach 2017–2019 firma MAN opracowywała i testowała ciężarówki jadące w ramach zintegrowanego konwoju (tzw. platooning) uczestniczące w projekcie badawczym prowadzonym wspólnie z DB Schenkerem. Konwoje sprawdzane były przez ponad pół roku w regularnym transporcie drobnicowym na autostradzie A9 pomiędzy Neufahrn a Norymbergą.

man
Odcinki autostrad, na których MAN-y autonomiczne na poziomie 4 zostały dopuszczone do ruchu przez Autobahn GmbH.

W latach 2019–2023 prowadzony był wspólnie z Deutsche Bahn, Uniwersytetem Nauk Stosowanych Fresenius i Götting KG projekt ANITA. Skupiał się na wdrożeniu do pracy autonomicznej ciężarówki na terenie węzła przeładunkowego w Ulm Dornstadt. Zestaw z naczepą holowany przez MAN-a poruszał się między terminalami DB Intermodal Services i DUSS.

Od 2022 roku MAN współpracuje z Autobahn GmbH i innymi partnerami w ramach projektu ATLAS-L4. Ma on na celu opracowanie autonomicznego samochodu ciężarowego transportującego ładunki autostradą pomiędzy węzłami logistycznymi. Projekt realizuje w praktyce ustawę o autonomicznej jeździe, uchwaloną w Niemczech w 2021 r. Przepisy dopuszczają nadzorowaną jazdę autonomiczną po wybranych trasach. Próby praktyczne mają być zwieńczeniem projektu.

man

Nad jazdą autonomiczną pracuje w MAN-ie ponad pół tysiąca ludzi. Dotychczas firma złożyła 133 wnioski patentowe dotyczące autonomicznej jazdy, z czego 33 zostały już rozpatrzone pozytywnie. Firma rozwija również autonomiczne autobusy miejskie.

Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź