Autonomiczny MAN przejechał 10 km autostradą A9 między węzłami Allershausen i Fürholzen. Na pokładzie byli Volker Wissing, federalny minister transportu i Alexander Vlaskamp dyrektor generalny MAN Truck & Bus SE.
– Dzisiaj stawiamy kolejny duży krok w kierunku autonomicznych pojazdów użytkowych. Początkowo przeprowadzimy testy z prototypami na autostradzie. Od 2025 roku będą wykonywać przewozy między centrami logistycznymi, a potem będą próby w typowych zastosowaniach. Prawo o autonomicznej jeździe zapewnia naszej branży niezbędne bezpieczeństwo realizacji planów. Musimy też ściśle współpracować z operatorami infrastruktury, takimi jak Autobahn GmbH. Tylko razem możemy wdrożyć autonomiczną jazdę w praktyce – powiedział Alexander Vlaskamp.
– Nie tylko zatwierdzamy jazdę autonomiczną na niektórych odcinkach autostrad, ale także aktywnie promujemy tworzenie sieci i komunikację pomiędzy infrastrukturą autostradową a pojazdami w ramach kompleksowego systemu transportowego – dodał Dirk Brandenburger, dyrektor techniczny Autobahn GmbH des Bundes.
Jazda autonomiczna może zapobiec wypadkom wynikającym ze zmęczenia człowieka, zoptymalizować przebieg transportu i zlikwidować problem niedoboru około 100 000 kierowców ciężarówek.
W kwestii formalnej
MAN, który pokonał krótki odcinek autostrady A9 z ministrem na pokładzie jest autonomiczny na poziomie 4. Oznacza to, że w określonych warunkach może poruszać się samodzielnie, bez interwencji kierowcy. Następny poziom, piąty to już całkowita samodzielność pojazdu. Wewnątrz nie ma nawet mechanizmów sterowniczych.
W ramach jazdy próbnej pierwszą autonomiczną ciężarówką Autobahn GmbH zweryfikowała wniosek MAN-a o zezwolenie na próby pojazdu autonomicznego. Następnie Federalny Urząd ds. Transportu Samochodowego oficjalnie przyznał firmie zgodę. W przyszłości spółka Autobahn GmbH będzie również odpowiedzialna za zatwierdzanie autostradowych tras testowych służących homologacji seryjnych pojazdów autonomicznych, zaproponowanych przez producenta.
MAN Truck & Bus jest pierwszym producentem pojazdów użytkowych, który otrzymał zezwolenie na badanie pojazdów autonomicznych na poziomie 4 na niemieckiej autostradzie.
Autonomiczny MAN: droga do samodzielności
W latach 2017–2019 firma MAN opracowywała i testowała ciężarówki jadące w ramach zintegrowanego konwoju (tzw. platooning) uczestniczące w projekcie badawczym prowadzonym wspólnie z DB Schenkerem. Konwoje sprawdzane były przez ponad pół roku w regularnym transporcie drobnicowym na autostradzie A9 pomiędzy Neufahrn a Norymbergą.
W latach 2019–2023 prowadzony był wspólnie z Deutsche Bahn, Uniwersytetem Nauk Stosowanych Fresenius i Götting KG projekt ANITA. Skupiał się na wdrożeniu do pracy autonomicznej ciężarówki na terenie węzła przeładunkowego w Ulm Dornstadt. Zestaw z naczepą holowany przez MAN-a poruszał się między terminalami DB Intermodal Services i DUSS.
Od 2022 roku MAN współpracuje z Autobahn GmbH i innymi partnerami w ramach projektu ATLAS-L4. Ma on na celu opracowanie autonomicznego samochodu ciężarowego transportującego ładunki autostradą pomiędzy węzłami logistycznymi. Projekt realizuje w praktyce ustawę o autonomicznej jeździe, uchwaloną w Niemczech w 2021 r. Przepisy dopuszczają nadzorowaną jazdę autonomiczną po wybranych trasach. Próby praktyczne mają być zwieńczeniem projektu.
Nad jazdą autonomiczną pracuje w MAN-ie ponad pół tysiąca ludzi. Dotychczas firma złożyła 133 wnioski patentowe dotyczące autonomicznej jazdy, z czego 33 zostały już rozpatrzone pozytywnie. Firma rozwija również autonomiczne autobusy miejskie.