poniedziałek, 7 kwietnia, 2025
Strona głównaAktualnościAudi stawia na wykorzystanie materiałów ze złomowanych aut

Audi stawia na wykorzystanie materiałów ze złomowanych aut

Audi ma pomysł na szeroki odzysk materiałów z pojazdów wycofanych z eksploatacji. Firma nieustannie pracuje nad zwiększeniem udziału materiałów z odzysku w wytwarzanych pojazdach. Chce robić to wszędzie tam, gdzie jest to technicznie wykonalne oraz ma uzasadnienie ekologiczne i ekonomiczne.

Audi od 2023 roku testuje różne rozwiązania w programie MaterialLoop. Początkowo firma skupiła się na technicznej wykonalności. Teraz stała się teraz pierwszym producentem samochodów, który wspólnie ze swoim partnerem TSR Resource opracował i wdrożył ekonomicznie opłacalną koncepcję odzyskiwania materiałów z pojazdów wycofanych z eksploatacji. W tym procesie złom stalowy z pojazdów jest przekształcany w wysokiej jakości wtórny materiał pokonsumencki. Następnie jest zabezpieczany do dalszego wykorzystania w motoryzacyjnym łańcuchu dostaw.

Na pierwszy ogień pojazdy przedprodukcyjne

W pierwszym etapie rozwoju, począwszy od 2025 roku, Audi udostępni do odzysku kilka tysięcy pojazdów przedprodukcyjnych. Zostaną one rozdrobnione przez TSR Resource i przetworzone na wysokiej jakości surowce z recyklingu do dalszego wykorzystania w przemyśle motoryzacyjnym. W zamian Audi będzie miało dostęp do materiałów wtórnych uzyskanych z tych pojazdów. Zostaną one zapisane na tak zwanym cyfrowym koncie materiałowym. Potencjalni dostawcy materiałów i części mogą uzyskać dostęp do niego w ramach procesu przetargowego. Daje to partnerom umownym Audi wyłączny dostęp do wysokiej jakości surowców stalowych z odzysku, które w przeciwnym razie mogą podlegać znacznym wahaniom cen.

Wzmocniona odporność i recykling w łańcuchu dostaw

Audi planuje wdrożyć ten proces dla kolejnych przepływów materiałów i pojazdów. Kwalifikują się wszystkie surowce z określoną zawartością materiałów z odzysku. Zarówno te, które Audi obecnie kupuje, jak i te, które będzie kupować w przyszłości dla swoich pojazdów. Koncepcja odzyskiwania pozwala firmie pozyskiwać te surowce bardziej niezależnie od rynkowych wahań kosztów.

W dłuższej perspektywie uczyni to łańcuch dostaw bardziej odpornym. Jednocześnie producent promuje wydajny odzysk materiałów i bardziej zrównoważoną produkcję pojazdów o niezmiennie wysokiej jakości. Ponadto Audi już teraz przygotowuje się na przyszłość w obliczu zewnętrznych wyzwań.

Członkini zarządu Audi ds. zakupów Renate Vachenauer: „Odzyskiwanie materiałów ma ogromny potencjał. Nieustannie pracujemy nad zwiększeniem udziału materiałów pochodzących z recyklingu w naszych pojazdach. Dzięki cyfrowemu kontu materiałowemu Audi jest pionierem systemu w branży motoryzacyjnej, dzięki któremu może pozyskiwać cenne zasoby surowców wtórnych bardziej niezależnie od rynku. Audi udowadnia, że zrównoważony rozwój i ekonomia idą ze sobą w parze”.

Audi staje się liderem w ponownym wykorzystaniu materiałów

Dla Audi odpowiedzialne wykorzystanie surowców jest głównym elementem produkcji samochodów zorientowanej na przyszłość. Strategia gospodarki obiegu zamkniętego Audi wnosi tutaj znaczący wkład poprzez ponowne wykorzystanie tak zwanych wtórnych materiałów pokonsumenckich. Są to materiały, które wcześniej wykorzystywano do innych celów, a następnie poddawano odzyskowi.

Niemiecki producent już pokazał, jak to działa w praktyce w ramach programu MaterialLoop. Na przykład wykorzystując część wysokiej jakości wtórnych materiałów pokonsumenckich do przedniej szyby modelu Q4 e-tron (GlassLoop) i zewnętrznej części dachu Audi Q6 e-tron (SteelLoop). Marka idzie teraz o krok dalej ze swoją koncepcją odzyskiwania takich materiałów. Wraz ze swoim partnerem TSR Resource – specjalistą w zakresie odzysku materiałów z pojazdów wycofanych z eksploatacji – Audi jest pierwszym producentem samochodów, który zapewnia, że materiały z recyklingu są przetwarzane do dalszego wykorzystania w jego łańcuchu dostaw. W tym konkretnym przypadku są to wysokiej jakości surowce (np. stal) pochodzące z pojazdów przedprodukcyjnych, a także z innych źródeł.

Christian Blackert, dyrektor zarządzający TSR Resource: „Cieszymy się, że możemy współpracować z Audi, aby ustanowić kolejny ważny kamień milowy dla gospodarki obiegu zamkniętego w przemyśle motoryzacyjnym. Ten projekt jest doskonałym przykładem tego, co jest możliwe dzięki partnerstwom branżowym. Zmniejszamy również naszą zależność od wrażliwych łańcuchów dostaw i wnosimy istotny wkład w odporność w obliczu wyzwań stawianych przez globalne rynki”.

Efektywna kosztowo i zrównoważona gospodarka obiegu zamkniętego

Zamykanie obiegu materiałów w przemyśle zwykle wymaga współpracy wielu firm. Ma to zalety dla wszystkich zaangażowanych. Partner zajmujący się odzyskiem materiałów korzysta z przewidywalnego strumienia pojazdów wycofanych z eksploatacji i potencjalnych nabywców materiału wtórnego. Potencjalni dostawcy uzyskują dostęp do wysokiej jakości materiałów z odzysku odpowiednich dla przemysłu motoryzacyjnego na stabilnych warunkach – i mogą je przekazać do Audi. Z kolei Audi może ustabilizować swoje łańcuchy dostaw surowców przy lepszych warunkach ekonomicznych.

Umożliwia to zwiększenie udziału wtórnych materiałów pokonsumenckich w nowych pojazdach – bez kompromisów w zakresie jakości czy kosztów. Poprzez odzyskiwanie wysokiej jakości materiałów wtórnych z pojazdów, firma pokazuje, jak zasoby można utrzymywać w obiegu w sposób strategiczny, efektywny kosztowo i zrównoważony.

Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź