wtorek, 17 września, 2024
Strona głównaAktualnościAgata Derlatka, EFL: Leasing czy wynajem długoterminowy? Wszystko zależy od potrzeb

Agata Derlatka, EFL: Leasing czy wynajem długoterminowy? Wszystko zależy od potrzeb

Czy forma finansowania środków transportu zależy od wielkości firmy oraz jakie firmy najczęściej decydują się na wynajem długoterminowy, pytamy Agatę Derlatkę, kierownika ds. dostawców w Europejskim Funduszu Leasingowym.

Czym różni się w praktyce leasing od wynajmu długoterminowego środków transportu?

Pytanie jest faktycznie ciekawe, jednak nie jestem przekonana, czy można na nie jednoznacznie odpowiedzieć. Leasing i wynajem długoterminowy to dwie kompletnie różne usługi.

Leasing jest usługą, która w zasadzie obejmuje jedynie oddanie do użytkowania zarejestrowanego i ubezpieczonego środka transportu na określony czas w zamian za ratę leasingową. Natomiast najem jest pakietem świadczeń, które zawierają w sobie wiele usług i ma na celu zapewnienie firmie transportowej optymalnego wykorzystania sprzętu z pomocą specjalistów. Oba produkty mają wspólne obszary, tj. finansowanie, możliwość wykupu sprzętu, wliczony podatek drogowy czy ubezpieczenie. W wynajmie klient ma dostęp do rozbudowanej sieci serwisowej, która 24 h na dobę dba o nienaganny stan techniczny pojazdu. W przypadku szkody czy dłuższej naprawy wynajmujący ma również zapewniony pojazd zastępczy. Truck Care jest również stroną w rozmowach z gwarantem czy ubezpieczycielem. Wynajmujący natomiast ma zawsze dostęp do rozbudowanej, nowoczesnej floty .

Jakie są główne wady i zalety obu form finansowania z perspektywy firmy transportowej?

To co dla jednych jest wadą, dla innych będzie zaletą. Wszystko zależy od potrzeb, jakie chce zaspokoić przedsiębiorca. I to chyba jest sedno sprawy. Śmiem twierdzić, że w Grupie EFL rozumiemy naszych klientów i potrafimy się wsłuchiwać w ich oczekiwania. Dlatego z gamy naszych produktów możemy idealnie dopasować odpowiednie rozwiązanie, jak leasing, pożyczkę czy właśnie wynajem krótko- i długoterminowy. Takie podejście powoduje, że ten, kto decyduje się wybrać jedną z naszych usług, ma pewność, że korzystanie z assetu będzie idealnie dopasowane do jego potrzeb. A co za tym idzie – zapewni komfort prowadzenia działalności.

Czy ma znaczenie wielkość firmy podczas dokonywania takiego wyboru?

I znowu ta sama historia. Przy wyborze produktu nie ma znaczenia wielkość firmy. Przecież wybierając na przykład najem krótkoterminowy, chodzi o zaspokojenie chwilowej potrzeby na zwiększenie taboru. Taką samą potrzebę może mieć JDG i duża korporacja.

W Grupie EFL nie ograniczamy dostępu do żadnego produktu i nie ma tu znaczenia wielkość firmy. Jak wszędzie oczywiście istotna jest jedynie zdolność kredytowa oraz historia współpracy.

Z naszego doświadczenia wynika, że najczęściej z usług Truck Care korzystają branże takie, jak TSL, przewozy specjalne, budownictwo, produkcja i dystrybucja, handel i usługi oraz usługi kurierskie.

W jakiej walucie są kalkulowane raty?

Oferujemy finasowanie w PLN i euro. Waluta umowy zależy od tego, w jakiej walucie osiąga przychody przedsiębiorca. To zwiększa bezpieczeństwo naszych klientów. Dzięki temu nie są narażeni na dodatkowe koszty związane z przewalutowaniem.

Które z tych rozwiązań będzie korzystniejsze dla firmy transportowej realizującej przewozy w ruchu międzynarodowym, a które w przypadku ruchu lokalnego, dystrybucyjnego?

Korzystniejsze będzie rozwiązanie, które bardziej wpasuje się w potrzebę firmy. Wynajem wybierają firmy, które poza finansowaniem potrzebują, aby ktoś od nich przejął proces zarządzania flotą, serwisem czy wymianą opon. W wynajmie firma wynajmująca zapewnia pojazd zastępczy w przypadku dłuższego postoju w serwisie. Urządzenia GPS montowane w pojazdach pozwalają przedsiębiorcy generować szereg sprawozdań i raportów. Ma także stały monitoring swoich kierowców.

Na rynku pojawiły się pojazdy elektryczne. Czy w tym wypadku wchodzi w grę tylko wynajem długoterminowy?

Finansowanie pojazdów elektrycznych w Grupie EFL obejmuje wszystkie dostępne w ofercie produkty: leasing, pożyczkę i wynajem. Jesteśmy też partnerem programu „Mój elektryk”. Obecnie trwają także prace nad projektem dofinansowania zakupu oraz leasingu pojazdów zeroemisyjnych kategorii N2 i N3. Myślę, że wszyscy czekamy na to rozwiązanie.

Jak firma finansująca kalkuluje w tym przypadku wartość rezydualną pojazdu po okresie wynajmu czy leasingu, a co za tym idzie miesięczne raty?

Oceniając wartość końcową sprzętu, analizujemy szereg informacji. Do głównych czynników należy wartość zakupu, przebieg pojazdu, liczba przebytych kilometrów, pakiet serwisowy, jakim jest objęty oraz charakter usług, jakie świadczy nasz klient.

Dziękuję za rozmowę.

Rozmawiała Katarzyna Dziewicka

Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź