5 przegubowych Solarisów Urbino 18 hydrogen trafi do Konina. To właśnie ten model został tegorocznym zwycięzcą europejskiego konkursu Bus of the Year. Konin będzie pierwszym miastem w Polsce, w którym zobaczymy nagrodzony autobus. Realizację zamówienia przewidziano na rok 2026.
Przedstawiciele firmy Solaris Bus & Coach oraz MZK Konin podpisali umowę na dostawę pięciu autobusów wodorowych Urbino 18 hydrogen. Realizacja zamówienia planowana jest na 2026 rok. To kolejna inwestycja miasta w bezemisyjną wodorową technologię w transporcie publicznym. W roku 2022 Solaris dostarczył przewoźnikowi model Urbino 12 hydrogen, który był pierwszym autobusem wodorowym jeżdżącym w komunikacji miejskiej w Polsce. Tym razem operator zdecydował się zakupić od producenta 5 sztuk w wersji przegubowej.
Po Niemczech i Hiszpanii czas na Polskę
Autobus Urbino 18 hydrogen kilka tygodni temu otrzymał prestiżowy tytuł Bus of the Year 2025, przyznawany przez międzynarodowe jury. To nagroda dla najlepszego autobusu na europejskim rynku, która poprzedzona jest kilkudniowymi testami pojazdu. Nagrodzony model obsługuje już ruch pasażerski w kilku europejskich miastach, m.in. w Kolonii, Aschaffenburgu i Barcelonie. W Polsce przegubowy wodorowiec marki Solaris zadebiutuje wraz z tym kontraktem.
„Misją marki Solaris jest dostarczanie rozwiązań, które pozwalają rozwijać zrównoważoną miejską mobilność. Cieszy nas, że Konin inwestuje w zeroemisyjne technologie, a wodorowe Solarisy są częścią tej transformacji, oferując pasażerom komfort, a miastu – czystsze powietrze” – mówił Mateusz Figaszewski, Dyrektor ds. partnerstw instytucjonalnych i relacji zewnętrznych w Solaris Bus & Coach.
5 przegubowych Solarisów z nowoczesnym napędem wodorowym
Zamówione przez MZK w Koninie 18-metrowe Solarisy zostaną wyposażone w nowoczesny system wodorowy. Składają się na niego m.in. ogniwo wodorowe o mocy 100 kW i system ośmiu kompozytowych zbiorników. Zbiorniki magazynują około 50 kg wodoru pod ciśnieniem 350 barów. Dodatkowo pojazdy będą wyposażone w baterie Solaris High Power, które wspomogą ogniwo paliwowe w chwilach największego zapotrzebowania na energię elektryczną. Sercem napędu będzie silnik elektryczny o mocy 240 kW.
Autobusy wodorowe stanowią jeden z elementów zeroemisyjnej oferty Solarisa. Największą zaletą tego typu pojazdów jest przede wszystkim bezemisyjny tryb jazdy, który realnie przyczynia się do poprawy jakości powietrza w miejscu ich użytkowania. Do tego dochodzi duży zasięg na jednym tankowaniu. Solaris Urbino 18 hydrogen może przejechać ponad 600 km (na podstawie wyników testów eSORTII), pojemność pasażerska oraz krótki czas tankowania. Solaris dostarczył już 370 pojazdów z tą technologią napędu do 31 miast w 10 europejskich krajach. W portfolio zamówień znajduje się kolejnych blisko 500 pojazdów tego typu. Także polski rynek zaczyna inwestować w wodorowy tabor miejski. Poza Koninem autobusy Urbino hydrogen jeżdżą już w Lublinie, Poznaniu i Wałbrzychu.
Zakup autobusów wodorowych przez MZK Konin jest częścią większego projektu dot. niskoemisyjnego transportu publicznego w regionie. W ramach projektu, w 90% dofinansowanego z NFOŚiGW, powstaną jeszcze m.in. nowa zajezdnia autobusowa, węzeł przesiadkowy przy dworcu kolejowym i rozbudowany system inteligentnego zarządzania ruchem w mieście.