5 milionów – tyle silników od 1999 r. wyprodukował tyski zakład jednostek napędowych Stellantis. Jubileuszowy, pięciomilionowy silnik trafił do Jeepa Avengera.
Zakład jednostek napędowych Stellantis w Tychach wyprodukował pięciomilionowy silnik, licząc od uruchomienia produkcji w 16 września 1999 r. Załoga fabryki osiągnęła ten imponujący wynik dzięki, między innymi, ugruntowanej pozycji, zbudowanej na wiedzy i profesjonalizmie. Te zasoby, w połączeniu z wartą 250 mln euro inwestycją w modernizację tyskiej lokalizacji, zakończoną w 2019 roku, umożliwiły jej zdobycie obecnej pozycji.
Silnik numer 5 milionów
Pięciomilionowy silnik z tyskiego zakładu to T-Gen3, czyli najnowsza jednostka 3-cylindrowa z turbodoładowaniem, o pojemności 1,2 litra i mocy 100 KM. Współtworzy ona napęd hybrydowy, w połączeniu z 48-woltowym akumulatorem litowo-jonowym oraz 6-stopniową dwusprzęgłową elektryczną skrzynią biegów (eDCT). Ta obejmuje 21-kW silnik elektryczny, falownik i elektroniczny moduł sterowania.
Układ hybrydowy, stanowiący idealne pośrednie rozwiązanie pomiędzy tradycyjnym napędem spalinowym i w pełni elektrycznym, zapewnia wiele korzyści. Są to: mniejsze zużycia paliwa, lepsza ochrona środowiska, mniejsza emisja hałasu, większy komfort i radość z jazdy. „Dodatkowa” moc elektryczna poprawia elastyczność przy niskich obrotach i podczas startu, zapewniając kierowcy cichy start i szybką reakcję. Pozwala także na płynne i szybkie przejścia. Ponadto technologia ta umożliwia odzyskiwanie energii, gdy samochód zwalnia.
T-Gen, wyprodukowany w tyskiej fabryce trafia, między innymi, do modeli marek Opel, Citroën, Peugeot, DS. Wśród nich znajdują się również Jeep Avenger, Fiat 600 i Alfa Romeo Junior, produkowane w drugim z tyskich zakładów Stellantis. To dzięki, między innymi, ich popularności Grupa Stellantis zapewniła pierwsze miejsce w segmencie samochodów hybrydowych rynku UE30. W maju z udziałem na poziomie 18,03% oraz 15,85% w okresie styczeń-maj 2025.
„Pięć milionów silników, wyprodukowanych w naszym zakładzie stanowi prawdziwie imponujący wynik. Z perspektywy biznesowej potwierdza on, że inwestycja w ponowne uruchomienie produkcji w tyskiej fabryce, a także powierzenie jej ważnego strategicznie silnika, były trafne: zakład produkuje z wykorzystaniem pełnych mocy produkcyjnych, a za jakość i wyniki otrzymał ważne korporacyjne wyróżnienia: „Best Improver” i „Best Performer”. – powiedział Sławomir Czernecki, dyrektor zakładu jednostek napędowych Stellantis w Tychach.
5 milionów silników i słowo o fabryce w Tychach
Tyska fabryka jest jedną z czterech tworzących efektywny hub produkcyjny Stellantis w Polsce. W ramach tej współpracy silniki z zakładu w Tychach trafiają do samochodów produkowanych przez drugi tyski zakład Stellantis: Jeepa Avengera, Fiata 600 i Alfy Romeo Juniora. Z kolei elementy tłoczone do tych modeli dostarcza Tłocznia zlokalizowana na terenie Stellantis Gliwice. Z kolei Centrum Pokryw Baterii gliwickiego przedsiębiorstwa dostarcza obudowy do baterii montowanych w ich w pełni eklektycznych wersjach. Polskie fabryki Stellantis prowadzą również wspólny projekt głębokiej transformacji energetycznej. W związku z tym budują farmy fotowoltaiczne o całkowitej mocy wynoszącej 58 MW. Po zakończeniu inwestycji, obok tradycyjnie posadowionych instalacji naziemnych, powstanie jeden z największych w tej części Europy system carportów, który dostarczy 7 MW energii.
Polskie zakłady są producentami pojazdów wyposażonych zarówno w tradycyjne napędy, jak i w pełni elektryczne i hybrydowe. W Tychach powstają modele z segmentu B-SUV: Jeepa Avenger, Alfa Romeo Junior i Fiata 600. W Gliwicach produkowane są duże samochody dostawcze: Citroën Jumper, Fiat Professional Ducato, Opel i Vauxhall Movano oraz Peugeot Boxer. Niskoemisyjne portfolio produkcyjne polskiego pionu produkcyjnego Stellantis dopełnia tyska fabryka produkująca najnowszą generację silnika T-Gen3. Zaprojektowano ją do współpracy z bardzo popularnym wśród klientów Stellantis, układem hybrydowym.