środa, 9 lipca, 2025
Strona głównaAktualnościFM Logistic od 30 lat w Polsce

FM Logistic od 30 lat w Polsce

FM Logistic pojawiło się w Polsce w czasie, gdy krajowa logistyka dopiero raczkowała. Nie mieliśmy ani odpowiedniej technologii, ani nowoczesnej infrastruktury, ani wiedzy jak najlepiej zarządzać łańcuchem dostaw.

Sytuacja zaczęła się zmieniać wraz z wejściem na polski rynek międzynarodowych operatorów logistycznych. Dziś logistyka to jedna z najbardziej dynamicznych i innowacyjnych gałęzi polskiej gospodarki, która nie tylko nadąża za europejskimi trendami, ale coraz częściej je współtworzy.

FM Logistic jako jedni z pierwszych

Pojawienie się międzynarodowych operatorów logistycznych było impulsem do zmian w sposobie zarządzania łańcuchem dostaw, podejściu do infrastruktury, jak i definiowaniu logistyki jako strategicznego elementu działalności biznesowej. Jednym z pierwszych operatorów, którzy rozpoczęli działalność w Polsce był FM Logistic. Firma z francuskim kapitałem jest obecna na naszym rynku od 1995 roku.

Wkroczyliśmy na polski rynek z know-how, które wyprzedzało ówczesne realia. Inwestując we własne magazyny oraz infrastrukturę dostosowaną do kompleksowej obsługi logistycznej mogliśmy nie tylko oferować nowoczesne usługi, ale też aktywnie wpływać na kierunek rozwoju branży – podkreśla Rafał Woźniak, dyrektor operacyjny w Polsce w FM Logistic.

Trzy dekady później polska logistyka to jeden z najlepiej rozwiniętych segmentów gospodarki. Ma rozbudowaną sieć magazynową, nowoczesną infrastrukturę transportową i rosnącą rolę w europejskich łańcuchach dostaw. Potencjał naszego sektora logistycznego jest coraz częściej dostrzegany również przez inwestorów zagranicznych, którzy decydują się lokować kapitał właśnie w Polsce.

Rozwiązania wynikały z potrzeb

Zmieniające się potrzeby klientów i dynamiczny rozwój handlu detalicznego oraz internetowego sprawiły, że firmy logistyczne musiały wykazać się dużą elastycznością w zakresie swoich ofert. Na przestrzeni dekad to właśnie sprawne dostosowywanie usług logistycznych do zmieniających się trendów konsumenckich pozwoliło ugruntować pozycję wielu operatorów logistycznych na polskim, jak i europejskim rynku.

Jednym z przełomowych kroków było przejęcie przez operatorów części zadań związanych z przygotowaniem towaru do sprzedaży. Usługi dodane jak co-packing i co-manufacturing stały się naturalnym przedłużeniem logistyki kontraktowej. Umożliwiły klientom outsourcing pakowania i kompletowania produktów eliminując koszty inwestycyjne.

Kolejnym krokiem milowym w rozwoju branży była rewolucja technologiczna. Rosnące znaczenie robotyzacji i automatyzacji, w związku z coraz bardziej zaawansowanymi operacjami, dało impuls do inwestycji w nowoczesne technologie magazynowe wspierające zespoły w codziennych procesach.

Rafał Woźniak przyznaje, że to całkowicie odmieniło realizację zadań w przestrzeni magazynowej. Firmowe platformy wyposażono w zaawansowane systemy WMS, roboty Locus, które współpracują z pracownikami przy kompletacji zamówień oraz automatyczne linie sortujące. Pozwoliło to zwiększyć wydajność operacyjną i skrócić czas realizacji zleceń.

Nie można również pominąć aspektu, który w ostatnich latach coraz silniej wpływa na funkcjonowanie całej gospodarki. Mowa o zrównoważonym rozwoju oraz zielonych regulacjach, które wyznaczają kierunki działań wielu przedsiębiorstw. FM Logistic aktywnie odpowiada na te wyzwania. Realizuje bowiem strategię Powering 2030, której celem jest osiągnięcie neutralności węglowej w obiektach magazynowych. Podejmuje konkretne działania – od optymalizacji tras, przez wykorzystanie odnawialnych źródeł energii w magazynach, po strategie redukcji plastiku w procesach pakowania, wspierające zmniejszenie śladu węglowego.

Zakupy online wyzwaniem dla logistyki

W ostatniej dekadzie największą transformację w branży wymusił jednak dynamiczny rozwój e-commerce. Dziś logistyka jest pod tym względem nie do poznania w porównaniu z latami 90. Zakupy internetowe zupełnie zmieniły podejście do obsługi klienta. Krótkie terminy realizacji, dostępność towaru w wielu kanałach sprzedaży i integracja systemów sprzedażowych z logistycznymi stały się standardem.

Rafał Woźniak mówi, że przez ostatnie lata FM Logistic intensywnie rozwijało sieć dystrybucyjną. Nie próżnowało także w kwestii kompetencji pozwalających na szybką obsługę zamówień w dynamicznych realiach e-commerce. Centra logistyczne firmy są przystosowane do obsługi wielu kanałów dystrybucji. To pozwala klientom zachować ciągłość sprzedaży nawet w okresach największych pików sprzedażowych.

Według szacunków Krajowej Izby Gospodarczej, opartych na danych GUS, w styczniu 2025 obroty e-handlu osiągnęły wartość prawie 7 mld PLN. Tym samym sektor osiągnął rezultat o 9,4% lepszy w stosunku rok do roku, a także najlepszy wynik w przeciągu ostatnich 5 lat. Taka skala działania oraz dynamiczny rozwój handlu on-line w kolejnych latach oznacza, że branża logistyczna musi nieustannie podążać za zmieniającymi się trendam.

FM Logistic w Polsce

Historia FM Logistic w Polsce to trzy dekady odważnych decyzji, dzięki którym firma zbudowała silną pozycję rynkową. Już na początku postawiono na model biznesowy oparty na własnych centrach logistycznych. Nowoczesnych, wyższych od ówcześnie budowanych, a dzięki temu znacznie bardziej funkcjonalnych. To wyprzedzało standardy powszechnie znane w połowie lat 90. i umożliwiło realizację usług innych niż tylko magazynowanie, jak co-packing czy co-manufacturing. Model ten do dziś pozostaje fundamentem działania firmy.

W kolejnych latach FM Logistic systematycznie poszerzało zakres świadczonych usług, wchodząc w nowe sektory i odpowiadając na zróżnicowane potrzeby klientów. Obecnie firma obsługuje tak wymagające branże jak farmaceutyczna czy kosmetyczna. Wymagają one najwyższych standardów jakości, zaawansowanych procedur oraz specjalistycznych warunków przechowywania i transportu. Równolegle rosło zapotrzebowanie na elastyczność operacyjną – zarówno w kontekście wielkości wolumenów, jak i zasięgu geograficznego. Otworzenie granic po wejściu do Unii Europejskiej było ważnym krokiem dla Polskiej gospodarki, ale i kamieniem milowym w globalnym rozwoju firmy. Nowe możliwości dały impuls do utworzenie klastra Europy Centralnej, który umożliwił skoordynowaną obsługę klientów na większym obszarze geograficznym. Na kompleksowość oferty FM Logistic wpłynęło także rozwinięcie usług transportowych.

Trzy dekady obecności na polskim rynku pozwoliły firmie nie tylko obserwować, ale i aktywnie współtworzyć zmiany zachodzące w branży logistycznej. Polska stała się strategicznym punktem operacyjnym, ale także cennym źródłem wiedzy, którą dziś FM Logistic wykorzystuje w regionie Europy Centralnej.

Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź