Nowy, multienergetyczny Renault Master jest niezwykle wszechstronny i wydajny. Może wykonywać różnorodne zadnia przy wsparciu rozbudowanego ekosystemu cyfrowego.
Poprzednia generacja Mastera była najpopularniejszym samochodem dostawczym w Polsce w klasie do 3,5 t. Cieszyła się dużym powodzeniem w całej Europie, regularnie zajmując wysoką pozycję w rankingach sprzedaży.
Projektując nowy model, konstruktorzy postanowili nie tylko zachować najlepsze cechy poprzednika, ale nadać im nowy wymiar. Zadbali o produktywność i wydajność, zaczynając od dopracowanej aerodynamicznie sylwetki i komfortowego miejsca kierowcy. Na pokładzie znalazło się 20 systemów wspomagających jazdę oraz aktywny układ hamulcowy zwiększający skuteczność hamowania niezależnie od masy przewożonego ładunku. Skrócony rozstaw osi i przeprojektowane przednie zawieszenie spowodowały, że promień zawracania zmniejszył się o 1,5 m. Wśród nowoczesnych układów napędowych znalazł się elektryczny zasilany z akumulatorów oraz spalinowy. W przyszłości ma dołączyć wariant z wodorowym ogniwem paliwowym.
Renault Master ma wyższą ładowność
W ten sposób Master stał się samochodem jeszcze bardziej uniwersalnym. Poza furgonami o objętości ładowni wynoszącej teraz od 11 do 22 m3, dostępne są podwozia z kabiną pojedynczą, a wkrótce też z brygadową oraz platformy pod zabudowę. Zaletą platform jest nisko położona, płaska podłoga ułatwiająca montaż nadwozi o dużej wysokości wewnętrznej, przydatnych np. w branży kurierskiej lub gastronomii. Funkcjonalność furgonów zwiększają drzwi boczne o szerokości 1312 mm, największej w tym segmencie pojazdów. Można przez nie włożyć europaletę w poprzek, używając np. wózka widłowego. Ponadto nadal można będzie wybrać Mastera z napędem kół przednich lub tylnych (dostępny wkrótce).

i jego licznych funkcji. W wersji elektrycznej standardem są cyfrowe wskaźniki.
Ogółem w ofercie jest ponad 40 wersji nadwoziowych wzbogaconych o liczne opcje. Typowe zabudowy, np. skrzyniowe mogą być dostarczane jako wyposażenie fabryczne. Dodatkowo Renault współpracuje z certyfikowanymi firmami zabudowującymi, które produkują wysokiej jakości nadwozia przystosowane do potrzeb użytkownika. Są wśród nich izotermy, chłodnie i mroźnie, wywrotki, pojazdy kurierskie i serwisowe, a także skrzyniowe zabudowy kurtynowe o dużej objętości oraz samochody strażackie. Możliwości są niemal nieograniczone, a poszerzyło je podniesienie ładowności najcięższych wariantów Mastera do 2 ton. Ładowność wersji elektrycznej dochodzi obecnie do 1625 kg.
Dłuższy zasięg Renault Master
Nowy Master ma silny charakter. Stylizacja współgra z architekturą nowoczesnego miasta, ma posmak futurystyczny. Uwagę zwracają charakterystycznie ułożone światła Full LED. Nowy Master wydaje się potężniejszy niż poprzednik, ale projektanci nie przypadkiem mówią o nim Aerovan. Opór aerodynamiczny zmalał o ponad 20%. Oznacza to, że nowy model jest nie tylko bardziej opływowy od poprzedniego, ale od większości samochodów tej klasy na rynku.
Mały opór aerodynamiczny to mniejsze zapotrzebowanie na energię. Pozwala wydłużyć zasięg wersji elektrycznych oraz zmniejszyć zużycie paliwa i emisję dwutlenku węgla modeli spalinowych. Nowy Master ma się czym pochwalić. Wariant elektryczny występuje z akumulatorami o pojemności 40 lub 87 kWh. Przy mniejszym pakiecie zasięg dochodzi do 180 km, przy większym do 460 km. Do wyboru są również dwie wersje silnika o mocy 96 lub 105 kW. Samochód można ładować prądem zmiennym (AC) o mocy do 22 kW lub stałym (DC) o mocy do 130 kW, co znacząco skraca czas ładowania. Energię w akumulatorach można uzupełnić od 15 do 80% w 38 minut.
Emisja CO2 modeli spalinowych została obniżona o 39 g/km i wynosi obecnie mniej niż 200 g/km. Zużycie paliwa spadło przeciętnie o 1,5 l/100 km.
Mastera napędzają 2-litrowe silniki wysokoprężne z rodziny Blue dCi. Osiągają moc 105, 130, 150 lub 170 KM (77, 96, 110 lub 125 kW). Oprócz ręcznej, 6-biegowej skrzyni dostępna jest nowa, automatyczna EAG9 o 9 przełożeniach. Skrzynia ta podnosi komfort jazdy i jest wysoce efektywna energetycznie.
W stronę kierowcy
Największy wpływ na zużycie energii przez pojazd ma kierowca. Kabina nowego Renaulta Mastera została dostosowana do potrzeb współczesnych użytkowników, posługujących się w pracy narzędziami cyfrowymi. Może spełniać funkcję mobilnego biura i centrum łączności. Wersja elektryczna ma w standardzie cyfrowy kokpit, dostępny również w modelu spalinowym.
Fotel o szerokim zakresie regulacji oraz kierownica regulowana w dwóch płaszczyznach pozwalają kierowcy zająć wygodną i ergonomiczną pozycję. Kokpit zwraca się w stronę kierowcy, ale nie uszczupla przestrzeni. Przez kabinę nowego Mastera można swobodnie przejść w poprzek. Dostępne są siedzenia podwieszane, obrotowe, pojedyncze lub 2-miejscowa kanapa oraz dwie wersje tapicerki: tkaninowa lub ze skóry ekologicznej. Oparcie środkowego fotela można złożyć, tworząc stół roboczy, pod odchylanym siedziskiem znajduje się schowek na laptopa. Gniazda USB-C umożliwiają zasilanie urządzeń elektronicznych. W opcji jest ładowarka indukcyjna. Pojemność schowków zwiększono o ¼. Łącznie mają teraz 135 l.

Oprócz gniazd USB typu C w wyposażeniu może znaleźć się również gniazdko 230 V.
We wszystkich wersjach do standardu należy system multimedialny openR Link z 10-calowym ekranem oraz przewodową i bezprzewodową łącznością z Android Auto i Apple CarPlay oraz możliwością replikacji ekranu smartfona. W opcji dostępna jest rozszerzona wersja openR Link z wbudowanymi funkcjami Google, obejmująca ponad 50 aplikacji dostępnych za pośrednictwem Google Play. Jest wśród nich nawigacja HD Google Maps z funkcją planowania trasy Electric Route Planner i asystent Google z możliwością sterowania głosowego. Nawigacja z Google Maps zapewnia dostęp do informacji o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym, punktów POI (np. sklepów czy restauracji z godzinami otwarcia, numerami telefonów itp.) oraz najnowszych wersji map. Kierowca może również zalogować się na swoim koncie Google i uzyskać dostęp do własnych, zapisanych punktów np. domu czy biura. System można zdalnie aktualizować, a funkcja ta jest bezpłatna przez 5 lat.
W kontakcie
Komunikacja z otoczeniem odgrywa ważną rolę zwłaszcza w wersji elektrycznej, a nieocenioną pomocą w tym jest aplikacja My Renault. Dzięki niej kierowca ma stałe informacje o aktualnym zasięgu i zna położenie najbliższych ładowarek, jeśli uzna, że konieczne jest doładowanie akumulatorów. Może również programować czas ładowania tak, aby odbywało się w godzinach, gdy obowiązuje najtańsza taryfa. Jednocześnie może zaprogramować podgrzanie lub schłodzenie kabiny w czasie ładowania, co pozwala zmniejszyć zużycie energii podczas jazdy. Ma również dostęp do aktualnego stanu naładowania akumulatorów i szczegółowej historii ładownia.
Wersje elektryczne mają funkcję Vehicle To Load (V2L), a wkrótce dostępna będzie też Vehicle To Grid (V2G). Funkcja V2L pozwala zasilać elektronarzędzia lub elementy zabudowy z akumulatora trakcyjnego za pomocą gniazda w kabinie, w ładowni lub za pośrednictwem adaptera podłączanego do gniazda zasilania. W ramach funkcji V2G nowy Renault Master może nie tylko pobierać prąd z sieci elektroenergetycznej, ale również zasilać ją energią z własnych akumulatorów. Pozawala na to ładowarka dwukierunkowa.
Nowy Renault Master został zaprojektowany tak, aby radzić sobie z różnorodnymi zadaniami. Sprosta z pewnością również temu najtrudniejszemu, którym jest zastąpienie bardzo udanego poprzednika. Jego atuty to większa ładowność, dłuższy zasięg wersji elektrycznych, doskonała komunikacja z otoczeniem, a także wysoki komfort jazdy.