Zmiana opon to temat na czasie. Ogumienie możemy wymienić gdziekolwiek. Możemy też skorzystać z serwisu, którego jakość została oficjalnie potwierdzona. Certyfikat Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego daje taką właśnie gwarancję. Jest zaświadczeniem, że serwis dba zarówno o poczekalnię jak i o wysokie standardy serwisu.
Aby otrzymać Certyfikat Oponiarski serwis przechodzi szczegółowy audyt. Ocenia on wyposażenie techniczne łącznie z jego serwisowaniem i przeglądami, kwalifikacje personelu technicznego oraz jakość obsługi klientów.

Werdykt wyda niezależny audyt
Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego prowadzi system oceny i wyróżnienia profesjonalnych serwisów. Proces ten opiera się na niezależnym audycie oceniającym zarówno wyposażenie warsztatu, jak i kwalifikacje personelu technicznego. Każdy audyt ma pełną dokumentację zdjęciową i video. Mapę serwisów, które przeszły pozytywny audyt i otrzymały Certyfikat Oponiarski można znaleźć na stronie internetowej certyfikatoponiarski.pl.
– Widząc, jakie krytyczne dla naszego bezpieczeństwa błędy potrafią robić niefachowe serwisy przy wymianie opon nie mieliśmy wyjścia i musieliśmy uruchomić ten niezależny system oceny. Teraz serwisów z Certyfikatem Oponiarskim jest blisko 100 i wielu kierowców znajdzie te godne zaufania warsztaty niedaleko swojej lokalizacji – wyjaśnia Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).
Wszystkie aspekty są dokładnie dokumentowane podczas audytu, w tym również za pomocą zdjęć i video – co zapewnia pełną przejrzystość procesu. Dzięki Certyfikatowi PZPO kierowcy mogą być pewni, że wymiana opon w takim serwisie przebiegnie zgodnie z najwyższymi standardami, minimalizując ryzyko uszkodzenia ogumienia.

– Serwisanci powinni posiadać umiejętności nie tylko w zakresie oceny stanu opon, ale również w doborze odpowiedniego rozmiaru i typu opony do danego pojazdu oraz przeprowadzeniu prawidłowego montażu i serwisowania. Dobrze wykwalifikowany serwisant jest w stanie zidentyfikować potencjalne problemy z oponami i zapobiec wypadkom. Profesjonalny serwis doradzi klientowi, jakie opony wybrać – rekomendując sprawdzonych producentów, nawet jeśli chodzi o opcje budżetowe – podkreśla Grzegorz Duda, kierowca rajdowy promujący serwisy z Certyfikatem Oponiarskim PZPO.
Grzegorz Duda radzi, by unikać opon niskich osiągów pochodzących od nieznanych marek, które mają słabą przyczepność. Bardzo negatywnie wpływają one na nasze bezpieczeństwo na drodze, co potwierdziły niestety testy torowe na suchej i mokrej nawierzchni.
Zmiana opon a bezpieczeństwo
Średnio między 40 a 50% wypadków samochodowych spowodowanych złym stanem technicznym pojazdów dzieje się w związku ze stanem opon. Wynika to nie tylko ze sposobu eksploatacji i zużycia ogumienia, ale również z korzystania z niefachowych serwisów. Uszkadzają one opony przez zbyt siłowy i pospieszny montaż. Dlatego świadczenie usług oponiarskich często wiąże się z większą odpowiedzialnością niż większości napraw mechanicznych. W Polsce brakowało spójnego systemu audytów serwisów oponiarskich i szkoleń personelu, a poziom obsługi i kultury serwisowej w zakresie samych kół pozostawał mocno zróżnicowany.
Piotr Sarnecki mówi, że korzystanie z serwisów mających Certyfikat Oponiarski daje kierowcom pewność. Pewność, że ich opony zostaną obsługiwane fachowo, a to zmniejsza ryzyko ich uszkodzeń i jest podstawą bezpiecznej jazdy. To także potwierdzenie, że serwis dba o bezpieczeństwo swoich klientów, oferując usługi na poziomie zgodnym z przepisami i normami branżowymi. Certyfikat taki stanowi także ważne narzędzie marketingowe dla serwisów, które chcą wyróżniać się na rynku i budować zaufanie wśród swoich klientów.