wtorek, 1 kwietnia, 2025
Strona głównaAktualnościUnijny zakaz prowadzenia pojazdów?

Unijny zakaz prowadzenia pojazdów?

Czy zakaz prowadzenia pojazdów wydany w jednym z państw Unii Europejskiej będzie obowiązywał również w innych krajach? Rada odniosła się do propozycji Komisji Europejskiej.

W ramach pakietu legislacyjnego dotyczącego bezpieczeństwa ruchu drogowego Komisja Europejska zaproponowała, aby zakaz prowadzenia pojazdów wydany w jednym z państw UE obowiązywał na całym terenie unii. Jednak Rada Unii Europejskiej zwraca uwagę, że państwo członkowskie nie może wyegzekwować stosowania swoich zakazów przez pozostałe państwa członkowskie. Dlatego proponuje uznawanie zakazu na zasadzie wzajemności, analogicznej do mechanizmu wzajemnego uznawania praw jazdy, ustanowionego przez nową dyrektywę w sprawie praw jazdy. Oznaczałoby to, że zakaz prowadzenia pojazdów wydany w jednym z państw obowiązywałby również w państwie, które wydało prawo jazdy.

Względna bezkarność

Jednym celów unijnej polityki transportowej jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz ograniczenie liczby ofiar śmiertelnych, obrażeń i szkód materialnych. Elementem tej polityki jest spójne egzekwowanie kar za popełniane w unii przestępstwa lub wykroczenia w ruchu drogowym.

Na nieformalnym posiedzeniu w Valletcie w marcu 2017 r. ministrowie transportu wezwali do podjęcia działań zmierzających do wzajemnego uznawania zakazów prowadzenia pojazdów wydanych wobec kierowców z innych państw. Planowana dyrektywa ma zatem ukrócić względną bezkarność sprawców poważnych naruszeń przepisów drogowych, którzy mieszkają w innym państwie w UE.

Uproszczenie formalności

Zgodnie z propozycją rady państwo członkowskie, które wydało prawo jazdy sprawcy poważnego przestępstwa lub wykroczenia przeciwko bezpieczeństwu ruchu drogowego (zwane „państwem członkowskim wydania”), będzie zobowiązane do wykonania, na określonych warunkach i zgodnie ze swoimi przepisami krajowymi, zakazu prowadzenia pojazdów nałożonego przez państwo członkowskie, w którym popełniono to przestępstwo lub wykroczenie ( zwane „państwem członkowskim popełnienia przestępstwa lub wykroczenia”).

Przepisy proponowanej dyrektywy dotyczące odzyskania prawa jazdy lub ubiegania się o nowe prawo jazdy po cofnięciu uprawnień do kierowania pojazdami także zostały dostosowane do nowej dyrektywy w sprawie praw jazdy, która jest teraz negocjowana.

Rada jasno również zdefiniowała różne rodzaje zakazów prowadzenia pojazdów i dokonała korekt, które pozwolą wszystkim państwom członkowskim wdrożyć dyrektywę, nawet jeżeli niektóre rodzaje zakazów prowadzenia pojazdów nie istnieją w ich systemach prawnych. Aby zmniejszyć obciążenie administracyjne w stosowaniu dyrektywy wyłączono zakazy wydane na okres krótszy niż trzy miesiące, jeśli do końca obowiązywania zakazu pozostał okres krótszy niż miesiąc. Z tego samego powodu do niezbędnego minimum ograniczono informacje zawarte w powiadomieniu o zakazie prowadzenia pojazdów, a także ilość informacji, które mają sobie przekazywać państwa członkowskie wydania i państwa członkowskie popełnienia przestępstwa lub wykroczenia.

Ponadto wszystkie informacje mają być przekazywane w zabezpieczonym formacie cyfrowym za pośrednictwem Europejskiej Sieci Praw Jazdy (RESPER), z zaleceniem korzystania z kodów i informacji ustrukturyzowanych. Krajowe punkty kontaktowe, które państwa członkowskie wyznaczą do celów dyrektywy, otrzymają dostęp do RESPER i będą zapewniać współpracę z organami właściwymi do celów egzekwowania zakazów prowadzenia pojazdów.

Ocena kierowcy wg prawa krajowego

Zgodnie ze stanowiskiem rady państwo członkowskie, w którym popełniono przestępstwo lub wykroczenie, zachowuje możliwość dalszego stosowania, zgodnie ze swoimi przepisami krajowymi i ze skutkami ograniczonymi do swojego terytorium, zakazów prowadzenia pojazdów oraz wszelkich warunków uzupełniających określonych w tych przepisach, dopóki kierowca nie zastosuje się do nich. Państwo członkowskie, w którym popełniono przestępstwo lub wykroczenie, może również nałożyć okres zakazu ponownego wydania prawa jazdy i nie uznawać w tym czasie prawa jazdy, które zostało ponownie wydane w państwie członkowskim wydania.

Państwo członkowskie wydania zachowuje natomiast możliwość przeprowadzenia oceny zdolności i kompetencji kierowcy do kierowania pojazdami i zastosowania na jej podstawie wszelkich środków, jakie uzna za odpowiednie zgodnie ze swoim prawem krajowym.

Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź