Dacia Bigster to nowy model w segmencie C-SUV. Na razie można tylko popatrzeć, ale już niedługo poznamy ceny, a w przyszłym roku będzie można go wypróbować. Prawdopodobnie najtańsza wersja nie przekroczy progu 100 tys. zł. Nieoficjalnie mówi się o 25 tys. euro za podstawę z silnikiem benzynowym z miękką hybrydą. 30 tys. euro ma kosztować pełna hybryda o mocy 155 KM.
Dacia już od jakiegoś czasu próbuje zmienić swój wizerunek auta taniego. Nowy Duster zaczął tę zmianę, Spring wygląda już całkiem nieźle, a teraz rynek chce podbić Bigster. Czy ma szansę?
Trzy z tyłu
To auto o długości 4,6 m i sporych możliwościach przewozowych. W środku jest dużo miejsca. Na tylnej kanapie mogą podróżować dwie wysokie osoby na dwóch skrajnych miejscach oraz trzecia, drobniejsza pomiędzy nimi. Siedzisko i oparcie są miękkie i wygodne. To o tyle zaskakujące, że w oparciu jest podłokietnik wykonany z dość twardego plastiku. Podłokietnik nie jest wyłożony miękką gąbką ani tapicerką, za to przewidziano w nim miejsca na dwa kubki i dwa uchwyty na smartfony. To pozwala urozmaicić podróż, szczególnie długą. Po rozłożeniu podłokietnika mamy dostęp do bagażnika, więc szybko można do niego po coś sięgnąć bez konieczności wysiadania z auta. I tu przechodzimy do kolejnego argumentu, który przemawia na korzyść Bigstera. Oparcia dzielą się w proporcji 40-20-40, czyli można wykorzystać przestrzeń bagażnika i miejsca w środku bardzo elastycznie.
Za jednym pociągnięciem
Ale to nie koniec. Bagażnik jest duży, foremny, przewidziano w nim haczyki na torby, ma podwójną podłogę, a oświetlają go trzy punkty świetlne umieszczone w dachu. Dodatkowo można w nim zainstalować lampkę przenośną. Pojemność bagażnika to 667 l, ale można ją oczywiście zwiększyć, kładąc oparcia. I tu też niespodzianka, bo można to zrobić z pozycji bagażnika za pomocą dwóch dźwigienek. Po złożeniu oparć wszystkich trzech tylnych siedzeń powstaje prawie płaska podłoga o maksymalnej długości 2,7 m.
W wyższych wersjach można też zamówić elektryczną klapę bagażnika i sterować nią za pomocą przycisku na pokrywie bagażnika, na desce rozdzielczej lub w pilocie.
Przed kierowcą może być 7- lub 10-calowy elektroniczny kokpit. W konsoli środkowej natomiast 10-calowy ekran multimediów. Można z nim połączyć telefon i korzystać bezprzewodowo z Android Auto i Apple CarPlay. W zależności od poziomu wyposażenia i zastosowanego napędu konsola środkowa może być niska, średnia lub wysoka z podłokietnikiem i chłodzonym schowkiem, ładowarką indukcyjną i głęboką półką.
Tablica rozdzielcza i zastosowane plastiki wyglądają dość dobrze. Elementem ozdobnym są motywy w kształcie litery „Y”, przypominające wzór świateł w aucie.
Fotel kierowcy może mieć elektryczną regulację w pionie i pochylenia oparcia oraz ręczną podparcia lędźwiowego. Fotel pasażera z przodu ma regulację podparcia lędźwiowego, a oparcie tylnej kanapy też można regulować. Zastosowano również dwustrefową klimatyzację.
Dacia Bigster: przestronnie i sprytnie
Przestronność w Bigsterze to zasługa platformy CMF-B, na której go zbudowano. Jak podkreśla producent, w samochodzie zastosowano dźwiękochłonną przednią szybę, grubsze szyby i wyciszenie silnika. Jest też nowa wykładzina podłogowa i oświetlenie ledowe – dotykowe, które bardzo dobrze wygląda.
Podobnie jak w Dusterze i Springu w Bigsterze zastosowano system YouClip, który ułatwia mocowanie akcesoriów, umożliwiając jednocześnie personalizację wnętrza. Standardowo jest 5 punktów mocowania. Znajdują się one na tablicy rozdzielczej, na bocznej ścianie konsoli po stronie pasażera, na tylnej stronie środkowej konsoli, w bagażniku i na wewnętrznej stronie pokrywy bagażnika. Można też zamówić dwa dodatkowe mocowania na wspornikach zagłówków. Punkty te mogą służyć do przyczepienia uchwytu na tablet, kieszeni na drobne przedmioty, uchwytu smartfona z wbudowaną lub nie ładowarką indukcyjną oraz pojemnika z dodatkowymi dwoma uchwytami.
Nowy Bigster spełnia oczywiście wymagania najnowszej europejskiej normy bezpieczeństwa GSR2. We wszystkich wersjach wyposażenia w standardzie są aktywny system wspomagania nagłego hamowania (tryb miejski/podmiejski z wykrywaniem pojazdów, pieszych, rowerzystów i motocykli), system rozpoznawania znaków drogowych z ostrzeganiem o nadmiernej prędkości, wspomaganie parkowania tyłem, sygnalizacja awaryjnego hamowania, ostrzeganie o niezamierzonej zmianie pasa ruchu, asystent utrzymania pasa ruchu, system monitorowania czujności kierowcy i połączenie alarmowe (eCall).
Jeden przycisk z lewej strony kierownicy umożliwia szybkie przełączanie niektórych systemów na ustawienie indywidualne. Dostępny jest też adaptacyjny tempomat (Adaptive Cruise Control, ACC).
Zelektryfikowane napędy
Dacia Bigster jest pierwszym modelem Grupy Renault wyposażonym w całkowicie nowy zespół napędowy HYBRID 155. Składa się on z 4-cylindrowego silnika benzynowego o mocy 107 KM, dwóch silników elektrycznych (silnik o mocy 50 KM i wysokonapięciowy rozrusznik-alternator), akumulatora trakcyjnego o pojemności 1,4 kWh (230 V) i automatycznej skrzyni biegów. Ma ona 4 przełożenia obsługujące silnik spalinowy i dwa przypisane do silnika elektrycznego. Stworzenie takiej dwufunkcyjnej skrzyni biegów było możliwe dzięki wyeliminowaniu sprzęgła.
HYBRID 155 uzupełnia HYBRID 140 montowany w Dusterze i Joggerze. Dysponuje on większą mocą (+15 KM) i większym momentem obrotowym (170 Nm z samego silnika spalinowego, tj. +20 Nm). Umożliwia też holowanie przyczep o większej masie (+250 kg, tj. około 1 tony). Zwiększono również efektywność energetyczną. Dzięki zoptymalizowanemu zarządzaniu obrotami silnika spadło zużycie paliwa o 6%.
System hamowania z odzyskiwaniem energii w połączeniu z akumulatorem trakcyjnym zdolnym do szybkiego jej przyjmowania oraz dopracowaną skrzynią biegów umożliwia poruszanie się po mieście w trybie elektrycznym nawet przez 80% czasu jazdy. Ponadto ruszanie z miejsca odbywa się zawsze w trybie elektrycznym.
Do 1450 km
Dostępny jest też napęd TCe 140 łączący w sobie 3-cylindrowy, turbodoładowany silnik benzynowy nowej generacji o pojemności 1,2 litra pracujący w cyklu Millera z miękką hybrydą 48 V i 6-przełożeniową ręczną skrzynią biegów. Miękka hybryda wspomaga silnik spalinowy podczas ruszania i przyspieszania. Tym samym obniża o około 10% zużycie paliwa (5,6 l/100 km) i emisję CO2 (129 g/km) w porównaniu z silnikiem spalinowym o podobnej mocy. Hamowanie z odzyskiwaniem energii umożliwia doładowywanie akumulatora trakcyjnego o pojemności 0,8 kWh.
W Bigsterze Dacia oferuje też po raz pierwszy napęd łączący dwupaliwowe zasilanie benzyna – LPG z miękką hybrydą 48 V. Wspomaga ona 3-cylindrowy turbodoładowany silnik 1,2 l (zarówno przy zasilaniu benzyną, jak i LPG) podczas ruszania i przyspieszania. Odzyskana energia gromadzona jest w akumulatorze trakcyjnym o pojemności 0,8 kWh.
W trybie zasilania LPG Bigster ECO-G 140 emituje średnio o 10% mniej CO2 w porównaniu ze swoimi spalinowymi odpowiednikami, które nie są hybrydami. Samochód ma zasięg do 1450 km. A to dzięki dwóm zbiornikom o łącznej pojemności 99 l (50 litrów benzyny i 49 l LPG). Zbiornik LPG zamontowano pod podłogą, więc nie ogranicza pojemności bagażnika.
Dacia Bigster na bezdroża
Dacia Bigster dostępny jest też w wersji z napędem na wszystkie koła z miękką hybrydą o mocy 130 KM. Zastosowano tutaj silnik 3-cylindrowy, o pojemności 1,2 l, który współpracuje z 6-biegową skrzynią manualną. Dostępny jest też system Terrain Control, który zapewnia 5 trybów jazdy:
- AUTO: moment obrotowy jest rozdzielany między przednią i tylną oś w zależności od przyczepności nawierzchni i prędkości.
- ŚNIEG: optymalizuje tor jazdy na śliskich nawierzchniach dzięki specjalnym nastawom układu kontroli toru jazdy ESC i układu zapobiegania poślizgowi kół.
- BŁOTO/PIASEK: do jazdy po luźnych nawierzchniach, takich jak błotniste lub piaszczyste drogi.
- OFF-ROAD: oferuje najlepsze możliwości jazdy po bezdrożach i pokonywania trudnych odcinków dróg, z funkcją automatycznego rozdzielania momentu obrotowego na przednie i tylne koła w zależności od wykrytego stopnia przyczepności nawierzchni i prędkości pojazdu.
- ECO: optymalizuje zużycie paliwa poprzez odpowiednie sterowanie pracą klimatyzacji i osiągami pojazdu. Zapewnia optymalny rozdział momentu obrotowego silnika na przednią i tylną oś, aby ograniczyć zużycie paliwa. Dostosowuje zarazem pracę napędu do warunków na drodze.
Ogranicznik prędkości podczas zjazdu ze wzniesienia jest montowany w standardzie w Bigsterze 4×4 Extreme. Zapewnia on jazdę z prędkością dostosowaną do sytuacji od 0 do 30 km/h. Jest aktywny na wszystkich biegach, łącznie z biegiem wstecznym.
Panoramiczny dach i 19-calowe felgi
W Bigsterze przednie i tylne osłony podwozia są barwione w masie, co sprawia, że są bardziej wytrzymałe. Elementy ochronne biegnące wokół nadwozia – wzdłuż boków, na nadkolach i w dolnej części zderzaków – są wykonane z materiału Starkle. Jest on częściowo zrobiony z surowców pochodzących z recyklingu, w surowej, nielakierowanej postaci.
Dacia Bigster w standardzie ma 17- lub 18-calowe aluminiowe felgi, a w opcji w najwyższej wersji wyposażeniowej Journey można zamówić 19-calowe z oryginalnymi motywami graficznymi. Po raz pierwszy można też zamówić Dacię z nadwoziem dwukolorowym (z czarnym dachem).
W Bigsterze będzie można też zamówić w wersji wyposażenia Extreme wzdłużnie zamontowane relingi, które można szybko przekształcić w poprzeczki dachowe. Nowością w ofercie marki będzie natomiast panoramiczny dach montowany w najwyższych wersjach wyposażenia. Ma 120 cm długości, można go odsuwać na 35 cm i uchylać. Niespodzianką jest też maska silnika otwierana na siłownikach.
Zamówienia na model Dacia Bigster można będzie składać w styczniu, pojazdy pojawią się w salonach wiosną 2025 r. Po nowym Bigsterze na rynek mają trafić dwa kolejne modele Dacii.