sobota, 16 listopada, 2024
Strona głównaAktualnościDAF XB i znacznie więcej

DAF XB i znacznie więcej

DAF XB to jedna z nowości, które producent prezentuje właśnie podczas jazd testowych w Maladze. Najnowszy holenderski „maluch” ma dmc od 7,5 do 19 t.

DAF XB jest następcą oferowanego dotychczas modelu LF. Korzysta zresztą z tej samej kabiny w odmianie dziennej, dziennej wydłużonej i sypialnej. Wg nomenklatury DAF-a są to odpowiednio: Day, Extended Day i Sleeper Cab. Na desce rozdzielczej są cyfrowe wskaźniki, a standard wyposażenia wnętrza przybliża małego XB do większych modeli marki.

XB jest dostępny z 4-cylindrowymi silnikami Paccar PX-5 o pojemności 4,5 litra oraz 6-cylindrowymi silnikami PX-7 o pojemności 6,7 litra. Ich moc wynosi od 170 KM do 310 KM (124 kW – 227 kW). Jednostki te mogą być zasilane HVO. Współpracują z 6- i 9-biegowymi skrzynkami ręcznymi, 8-biegową automatyczną skrzynką PowerLine lub automatyczną, ale firmy Allison. Zaletą skrzyni PowerLine jest funkcja szybkiego ruszania (ang. urge-to-move) po zwolnieniu pedału hamulca.

Równolegle firma proponuje wariant elektryczny XB Electric. Jest dostępny w wersjach o dmc 12, 16 i 19 t. Silnik ma moc 120 lub 190 kW. Zasięg na jednym ładowaniu dochodzi do 350 km.

Uzupełnieniem gamy jest 19-tonowy XBC do prac budowlanych czy komunalnych.

Wysoki standard

Ekran, który zastąpił tradycyjne wskaźniki ma 12 cali. Kierowca może dostosować go w pewnym stopniu do własnych potrzeb, aby informacje, na których mu zależy, były od razu widoczne. Fotele są tapicerowane w taki sam sposób, jak w większych modelach XD, XF, XG i XG+. I tak samo jak we wspomnianych ciężarówkach, producent zadbał o dobre spasowanie elementów kabiny. Przyczynia się to do zmniejszenia oporu powietrza i hałasu. Tak jak w LF-ie wejście do kabiny jest stosunkowo nisko, a drzwi otwierają się o szeroki kąt.

daf
Tablica rozdzielcza DAF-a XB z cyfrowymi wskaźnikami.

Widoczność z miejsca kierowcy jest bardzo dobra. Przednia szyba jest duża, a dolne krawędzie okien bocznych biegną nisko. Na życzenie firma instaluje dodatkowe okno krawężnikowe w dolnej części drzwi pasażera. DAF XB ma mały promień skrętu, co ułatwia manewrowanie.

Nowa ciężarówka jest dostępna z pakietem zaawansowanych układów wspomagających kierowcę. Awaryjny układ hamulcowy (Advanced Emergency Braking System, AEBS) jest wyposażony w radar i kamerę. Informują one kierowcę o słabo widocznych uczestnikach ruchu znajdujących się przed pojazdem (Drive-off Assist). Układ Event Data Recorder rejestruje obrazy i dane po aktywacji ostrzeżenia dotyczącego układu hamulcowego ABS. Z kolei DAF Turn Assist ostrzega o obecności rowerzystów czy pieszych w martwych polach pojazdu. Układ DAF Drowsiness Detection monitoruje czujność kierowcy i przestrzega przed zmęczeniem.

daf

Ponadto każdy XB jest wyposażony w układ Speed Limit Recognition informujący kierowcę o ograniczeniach prędkości oraz pasywny układ Lane Change Assist, ostrzegający przed niezamierzonym zjechaniem z pasa.

Do różnych zadań

Podwozie serii XB jest wyposażone w nową siatkę otworów w ramie, ułatwiającą montaż zabudów. Nowością są wstępnie zdefiniowane warianty podwozia z przeniesionym układem wydechowym, akumulatorem oraz zbiornikami paliwa i powietrza. Są one przeznaczone specjalnie do zamiatarek i wywrotek. Najdłuższy, dostępny rozstaw osi to 6,9 m. Na podwoziu XB można montować zabudowy o długości przekraczającej 9 m.

daf
Gama silników wysokoprężnych DAF-a XB.

Model XBC ma dodatkowo duży prześwit wynoszący 255 mm i kąt natarcia na poziomie 25 stopni. Chłodnica i komora silnika są osłonięte stalową przednią płytą oraz stalowym zderzakiem w kolorze lava grey. Dzięki temu XBC jest bardziej odporny na trudne warunki jazdy.

daf
Układ napędowy elektrycznego DAF-a XB Electric.

Rozstaw osi modeli elektrycznych zaczyna się od 4,2 m. DAF stosuje pozbawione kobaltu i magnezu akumulatory litowo-żelazowo-fosforanowe (LFP) o pojemności brutto od 141 do 282 kWh. Samochód może być ładowany nocą ze zwykłej sieci elektrycznej, co jest rzadko spotykanym rozwiązaniem w tym segmencie. Dostępne jest również szybkie ładowanie prądem stałym (650 V, do 150 kW). Pozwala ono na uzupełnienie poziomu energii z 20 do 80% w ciągu 40–70 minut, w zależności od pojemności baterii pojazdu. Oferta DAF-a obejmuje ładowarki, porady dotyczące planowania tras i uzupełniania energii oraz szkolenia dla kierowców aut elektrycznych.

XD z lekkim silnikiem

DAF XB to nie jedyna nowość, którą można przetestować w Maladze. Jest nią również XD z silnikiem Paccar PX-7 o pojemności 6,7 l i mocy od 230 do 310 KM. Ciężarówki te stanowią uzupełnienie odmian z silnikiem MX-11 o pojemności 10,8 l i mocy od 300 KM do 450 KM. Zaletą wersji z mniejszym silnikiem jest niższa masa własna. Nowy układ napędowy z silnikiem PX-7 jest o 600 kg lżejszy w porównaniu z jednostką MX-11. Podobnie jak w DAF-ach XB jedną z opcji dostępnych z silnikiem PX-7 jest wygodna, automatyczna skrzynia PowerLine. Na życzenie producent dodaje hamulec silnikowy PX Engine Brake o mocy hamowania 276 KM.

daf
Silnik Paccar PX-7.

Silnik PX-7 ma nowy, wytrzymały blok z żeliwa z grafitem wermikularnym (CGI). Nowa jest także żeliwna głowica cylindrów oraz tłoki o niskim współczynniku tarcia. Osiągi podnosi nowa turbosprężarka. Silnik nie ma układu EGR, co pozwoliło zoptymalizować przebieg spalania pod kątem możliwie najwyższej wydajności i niskiego zużycia paliwa. Niskiemu spalaniu sprzyja również energooszczędna sprężarka powietrza.

Cykl Millera

W dużych silnikach Paccar MX-11 i MX-13 konstruktorzy zastosowali zmienne fazy rozrządu. Dzięki temu silniki te mogą pracować wg cyklu Millera. Oznacza to, że podczas suwu sprężania zawory dolotowe domykają się z opóźnieniem i tłok pokonuje mniejszy opór podczas ruchu w górę. Sprzyja to oszczędzaniu energii. Do pracy w cyklu Millera dostosowano działanie turbosprężarki i układu EGR. Ponadto nowe silniki zostały przystosowane do zasilania biodieslem B100 (FAME) – opcja ta będzie dostępna od początku 2025 r.

daf

Pompa płynu chłodzącego ma teraz podwójny napęd. Gdy wymagana jest wysoka wydajność chłodzenia napędza ją pasek od silnika. Przy małym obciążeniu jest zasilana elektrycznie.

W osiach SR1344 w przekładni głównej pracuje nowy zębnik o wyższej wytrzymałości i trwałości. Nowe przełożenia zmniejszają prędkość obrotową silnika w trakcie jazdy nawet o 7%. Ponadto program osi SR1344 uzupełnił wariant 2,64:1 ze szlifowaną przekładnią zapewniającą najwyższą wydajność. Ogółem, zmiany te mogą przynieść do 3% oszczędności na zużyciu paliwa.

daf
DAF XG+ z widocznym układem napędowym.

W typowych pojazdach 4×2 i 6×2 standardem są teraz cyfrowe lusterka, tempomat przewidujący oraz opony o niskich oporach toczenia. To zapewnia dodatkowe 6% oszczędności paliwa. DAF-y są korzystniej klasyfikowane w Vecto i mogą być zaliczane do klasy 3 niemieckiego mautu.

daf

Bierne i czynne

O bezpieczeństwo bierne DAF-ów XD, XF, XG i XG+ dba wytrzymała struktura kabiny, opatentowany system zaprogramowanego przemieszczenia kabiny (ProCaDis) oraz układ kontrolowanego odkształcenia kolumny kierownicy (CoDeS). Bezpieczeństwu czynnemu sprzyja bardzo dobra widoczność z kabiny oraz pełna gama fabrycznie montowanych zaawansowanych układów wspomagających kierowcę (ADAS).

Należą do nich wspomniane już: AEBS, Drive-off Assist, Event Data Recorder, DAF Turn Assist, DAF Drowsiness Detection, Speed Limit Recognition oraz Lane Change Assist. Nowa kamera cofania pokazuje na wyświetlaczu w kabinie, co dzieje się z tyłu pojazdu. Opcjonalny asystent świateł drogowych High Beam Assist automatycznie wyłącza „długie”, aby nie oślepiać innych uczestników ruchu. Funkcja sygnału zatrzymania awaryjnego Emergency Stop Signal, stosowana w DAF-ach już wcześniej, przestrzega innych użytkowników dróg światłami awaryjnymi o gwałtownym obniżeniu prędkości pojazdu.

Dostępne jest też przygotowanie pod blokadę alkoholową (ang. Alcohol Interlock).

Wiedza na biurku

Wszystkie pojazdy ciężarowe DAF nowej generacji mają 10-letnią subskrypcję Paccar Connect. Ta nowa internetowa platforma zarządzania flotą dostarcza w czasie rzeczywistym informacji na temat osiągów całej floty, poszczególnych pojazdów, a także kierowców. Pomaga w ten sposób przedsiębiorcom zoptymalizować wydajność i rentowność. Platforma umożliwia również skuteczne bezprzewodowe aktualizacje oprogramowania pojazdów.

Główną zaletą Paccar Connect jest łatwa integracja z rozwiązaniami telematycznymi innych producentów. Ułatwia ona monitorowanie wszystkich procesów logistycznych z jednego urządzenia, zwiększając komfort użytkowników. Paccar Connect wykorzystuje również usługę „geofencing”. Dzięki niej użytkownik dowiaduje się np. o tym, że pojazd zbliża się do określonego obszaru, przykładowo miejsca dostawy. Opcja „wyznaczanie trasy dla ostatniej lub pierwszej mili” zwiększa wydajność jazdy i komfort kierowcy. Pozwala rozwiązać często występujący problem utrudnień w dotarciu do określonego punktu ze względu na ograniczenia ruchu w miejscu załadunku lub rozładunku.

„Mój plan trasy” to rozwiązanie, które umożliwia utworzenie trasy (lub serii tras) w portalu Paccar Connect. Trasę można przesłać bezpośrednio do nawigacji ciężarówki. Odciąża to kierowcę i oszczędza czas.

Telematyka DAF-a umożliwia przeglądanie wszystkich wyników dotyczących poszczególnych ciężarówek i kierowców. Można to robić w trybie online lub zażyczyć sobie otrzymywania tych danych e-mailem. Zestawienia dotyczące tras i paliwa można wyświetlać w zakładce pulpit, bezpośrednio na ekranie komputera, zgodnie z indywidualnymi preferencjami.

Właściciele flot, którzy potrzebują bardziej wyczerpujących informacji, mogą wybrać opcjonalne moduły wyniku Eco i oceny stanu pojazdu. Pierwszy z nich zawiera szczegółowe informacje na temat wydajności kierowcy. Drugi koncentruje się na stanie pojazdu, w tym wyświetlanych w czasie rzeczywistym sygnałach na desce rozdzielczej oraz wskazaniu, kiedy pojazd będzie wymagał kolejnego serwisu.

DAF po raz kolejny wszechstronnie ulepszył gamę pojazdów. Nowe systemy bezpieczeństwa oraz udoskonalenia techniczne w połączeniu z rozbudowaną telematyką odpowiadają na nieustającą potrzebę podnoszenia wydajności transportu i są znaczącym ułatwieniem w codziennej eksploatacji DAF-ów.

Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź