Wodorowy MAN hTGX zdobył tytuł Truck Innovation Award 2025. Już trzeci raz firma MAN Truck & Bus została wyróżniana tą nagrodą. W latach 2024 i 2019 nagrodzono projekty badawczo-rozwojowe w dziedzinie autonomicznej jazdy.
MAN hTGX pokonał konkurencję 84 głosami. Okazał się lepszy od Renault Trucks Oxygen – prototypu ciężarówki dystrybucyjnej i Iveco S-eWay Fuel Cell (FCEV), bezemisyjnego elektrycznego pojazdu dalekobieżnego.
– Szczególnie cieszy nagroda jury IToY. Samochód ciężarowy MAN hTGX z napędem wodorowym jest uzupełnieniem naszych pojazdów z napędem elektrycznym. Dopełnia więc naszą ofertę produktów bezemisyjnych przeznaczonych na rynki specjalne i do zastosowań ciężkich. Jako „pojazd bezemisyjny”, hTGX w istotny sposób przyczynia się do dekarbonizacji drogowego transportu towarowego – wyjaśnia Frederik Zohm, członek zarządu ds. badań i rozwoju w MAN Truck & Bus.
Bez kompromisów
Podczas testu drogowego w Saalfelden w Austrii dziennikarze IToY chwalili osiągi i właściwości jezdne pojazdu MAN hTGX. Zapewnia je sześciocylindrowy rzędowy silnik wodorowy MAN H4576 o pojemności 16,8 litra i mocy 530 KM. Jury doceniło też zasięg około 600 km i niemal zerowy ślad węglowy oraz uproszczony układ oczyszczania spalin. Zbiorniki mieszczę 56 kg wodoru pod ciśnieniem 700 barów.
– MAN hTGX otwiera nowy rozdział w dekarbonizacji transportu drogowego. Może być pojazdem pierwszego wyboru do ciężkich zastosowań. Sprawdzi się w sektorze budowlanym, w trudnych warunkach klimatycznych – powiedział Gianenrico Griffini, przewodniczący International Truck of the Year.
Do wymagających zastosowań
Początkowo powstanie mała seria, około 200 sztuk. W pierwszej kolejności pojazdy trafią w 2025 r. do klientów w Niemczech, Holandii, Norwegii, Islandii i wybranych krajów pozaeuropejskich już w 2025 roku. MAN hTGX oferuje alternatywny wariant napędu bezemisyjnego do specjalnych zastosowań, np. do transportu ciężkich towarów, w budownictwie, transporcie płynów czy dłużycy. hTGX może być też alternatywą dla samochodów ciężarowych z napędem akumulatorowym do użytku na obszarach bez odpowiedniej infrastruktury ładowania. Sprawdzi się też na rynkach, na których dostępna jest już teraz wystarczająca ilość wodoru.
MAN hTGX będzie dostępny w konfiguracjach osi 6×2 i 6×4, co umożliwi osiągnięcie dużej ładowności. Wodorowy silnik spalinowy H45 powstał na sprawdzonej jednostce wysokoprężnej D38 i będzie produkowany w fabryce silników i akumulatorów w Norymberdze.