Długi zestaw Schmitz Cargobull EcoDuo będzie przez rok obsługiwał fabrykę Volkswagena w Wolfsburgu. Znaczną część trasy ma pokonywać koleją.
EcoDuo to nazwa, którą Schmitz Cargobull nadał zestawom złożonym z ciągnika siodłowego i dwóch standardowych naczep. Drugą z nich łączy z pierwszą wózek dolly. Całość ma długość 31,7 m. Masa całkowita przedniej części zestawu złożonej z ciągnika i naczepy wynosi typowe w Europie 40 ton. Druga część utworzona przez dolly i naczepę może osiągać maksymalnie 36 ton.
– W przeciwieństwie do niektórych poprzednich projektów długich zestawów, EcoDuo tworzą zwykłe stosowane obecnie naczepy. Niepotrzebne są kosztowne inwestycje. Przy wykorzystaniu nowoczesnych naczep z najnowszymi typami osi i hamulców, EcoDuo spełnia wszystkie normy bezpieczeństwa. Ponadto świetnie pasuje do transportu kombinowanego. Bezpośrednio zmniejsza emisję dwutlenku węgla na tonę przewożonego ładunku w ruchu drogowym – wyjaśnia Andreas Schmitz, dyrektor generalny firmy Schmitz Cargobull.
Drogą i koleją
Schmitz Cargobull EcoDuo będzie przewoził ładunki z zakładów Volkswagena w Wolfsburgu do odległego o 70 km terminala intermodalnego MegaHub w Lehrte koło Hanoweru. Następnie naczepy powędrują na wagony kolejowe i pokonają 1700 km w drodze do Barcelony. Tam znów utworzą zestaw EcoDuo, który dostarczy ładunek wprost do celu. Całość obsługuje operator logistyczny, którym jest firma Sesé. Terminalem w Lehrte zarządzają wyspecjalizowane, niemieckie firmy Deutsche Umschlaggesellschaft Schiene-Straße oraz Kombiverkehr. Projekt nadzoruje TÜV-Rheinland, który zwraca uwagę na zgodność z przepisami ruchu drogowego i bada go z naukowego punktu widzenia.
Projektem kieruje VDA (Niemieckie Stowarzyszenie Przemysłu Samochodowego). Wcześniej podobne, długie pojazdy przeszły testy na terenie Hiszpanii i Szwecji. Pierwszy test w Niemczech z udziałem zestawu Schmitz Cargobull EcoDuo ma zbadać wady i zalety tego rozwiązania. Uczestnicy projektu oszacują również możliwe do uzyskania oszczędności. Szczegółowy raport końcowy zaprezentuje wyniki projektu.
– Współpraca wszystkich zaangażowanych stron zbudowała mocne podstawy dla tego projektu pilotażowego. Próba stanowi doskonały punkt wyjścia do uzyskania szerokiej akceptacji tego rozwiązania. EcoDuo reprezentuje europejskie podejście, ponieważ tworzą go pojazdy o standardowych wymiarach. Dlatego łatwo możemy go zastosować w transporcie intermodalnym, w tym drogowo-kolejowym. Uważamy EcoDuo za ekologiczne i ekonomiczne rozwiązanie transportowe dla całej Europy – zaznacza Andreas Schmitz.
Do obejrzenia na targach
Schmitz Cargobull EcoDuo ma szereg zalet. W stosunku do ilości przetransportowanego ładunku pozwala zmniejszyć zużycie paliwa i emisję spalin. Ma niższe naciski na osie, przez co chroni nawierzchnię. Zastępując dwa inne zestawy redukuje liczbę pojazdów będących w ruchu i jest receptą na problem niedoboru kierowców.
Zestaw EcoDuo, który bierze udział w projekcie pilotażowym będzie można zobaczyć na targach IAA Transportation 2024. Będzie stał na ekspozycji zewnętrznej firmy Schmitz Cargobull.