Usługi logistyczne powinny nadążać za zmieniającym się światem i rynkiem. Łańcuchy dostaw niemal cały czas znajdują się pod napięciem. To wymaga opracowania nowych koncepcji. Co to oznacza w przypadku logistyki?
Obecna sytuacja wydaje się paradoksalna. Z jednej strony coraz bardziej cyfrowy świat zbliża do siebie ludzi i rynki każdego dnia, z drugiej jednak strony kryzysy, wojny i zmieniające się geopolityczne siły i interesy tworzą poziom formowania bloków, protekcjonizmu i odrzucenia wolnego handlu, którego nie widziano od dawna. Jedno jest pewne: w tej grze karty są przetasowywane z wciąż rosnącą częstotliwością.
Wzrost gospodarczy? Tak ale nie w Europie
Tempo zmian w poszczególnych gospodarkach jest bardzo różne. Podczas gdy w 2008 r. Stany Zjednoczone i Europa były równe pod względem produkcji gospodarczej, obecnie wskaźnik dla USA jest o 80% wyższy. W przyszłości globalny wzrost będzie nadal występował głównie poza Europą. Według szacunków Międzynarodowego Funduszu Walutowego, udział krajów Azji i Pacyfiku (APAC) w globalnym produkcie krajowym brutto wzrośnie do ponad 40% do 2040 r. Do 2050 r. wyniesie ponad połowę. W Azji znajduje się już dziewięć z dziesięciu największych portów na świecie.
Handel się deglobalizuje
McKinsey Global Institute opublikował niedawno badanie „Geopolityka i geometria globalnego handlu”. Wzięto w nim pod lupę te właśnie zmiany. Badacze rynku dokonali analizy tego, jak bliskie są obecnie więzi handlowe między różnymi krajami i gospodarkami, Sprawdzili też, jak może się to zmienić w przyszłości – niezależnie od faktycznej odległości geograficznej. Chcąc ponownie zmierzyć „geometrię globalnego handlu”, autorzy badania McKinsey dostrzegają dwie ścieżki rekonfiguracji. Pierwszą z nich jest tendencja do „deglobalizacji” handlu międzynarodowego. Przykładem tego jest oddalanie się od siebie dwóch największych gospodarek świata: USA i Chin. Przejawia się to w nakładaniu karnych ceł, sankcjach, wzajemnym blokowaniu dostępu do rynków, oddzielaniu badań i rozwoju oraz w wielu innych środkach dysocjacyjnych.
Usługi logistyczne tylko dzięki współpracy
Mimo wszystko, autorzy badania opowiadają się za drugą ścieżką, a mianowicie bardziej zdywersyfikowanym handlem. Uwzględniłby on potencjał współpracy również z ograniczeniami geopolitycznymi. Rzeczywiście, przyniosłoby to wiele potencjalnych korzyści, w tym odporność na niektóre rodzaje zakłóceń dostaw, a także możliwości promowania bardziej zintegrowanego systemu handlu i gospodarki. Podstawą takiego działania musi być wzajemne zaufanie i otwarta, przejrzysta komunikacja. „Szeroka i zdywersyfikowana sieć połączeń handlowych nie będzie możliwa do osiągnięcia bez współpracy” – czytamy w badaniu. Czasu jest coraz mniej. Zwłaszcza dla tych europejskich gospodarek, które w wyniku ostatnich, raczej ponurych prognoz gospodarczych, znajdują się pod presją.
„W ciągu najbliższych dziesięciu lat około 85 do 90% globalnego wzrostu gospodarczego będzie miało miejsce poza UE” – powiedział Valdis Dombrovskis, wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej i Komisarz ds. Handlu podczas Monachijskiej Konferencji Bezpieczeństwa
Integracja globalnych sieci
„Świat wokół nas się zmienia. Zmieniają się rynki. Zmieniają się nasi klienci. Musimy zadbać o to, abyśmy my również się zmieniali” – mówi Burkhard Eling, szef Dachser.
Jeśli głównym motorem wzrostu firmy ma być Azja i obie Ameryki, to należy to odzwierciedlić w strukturze i jakości sieci. Aby stworzyć warunki dla modeli biznesowych jutra należy ściślej zintegrować stabilny i bardzo wydajny rdzeń europejskiej działalności drobnicowej z ofertą międzykontynentalnych usług logistycznych. Jak mówi Burkhard Eling, Dachser skupia się na łączeniu wielu indywidualnych rozwiązań. Robi to w celu stworzenia zintegrowanego, całościowego i spójnego rozwiązania z Europy na świat i ze świata do Europy. „Nazywamy to Global Groupage” – dodaje.
Podstawą tej kompleksowej integracji na całym rynku logistyki oraz frachtu lotniczego i morskiego jest sieć drobnicowej logistyki drogowej Dachser. Sieć ta rozwijała się i dojrzewała przez dziesięciolecia i należy do największych i najlepiej działających w całej Europie.
„Dzięki dalszemu wzmocnieniu fizycznej i systemowej integracji naszych dwóch sieci – European Logistics i Air & Sea Logistics – będziemy w stanie zaoferować naszym międzynarodowym klientom nowe zintegrowane podejście, a także dostęp do zupełnie nowych rynków prowadzących do i z Europy” – mówi dr Tobias Burger, COO Dachser Air & Sea Logistics.
Usługi logistyczne – jak się wyróżnić?
Dachser dzięki zintegrowanym sieciom daje możliwość niekończącym się modyfikacjom. „Zawsze kierujemy się zasadą, że jako najbardziej zintegrowany dostawca usług logistycznych oferujemy poziom jakości, który wyróżnia nas na tle konkurencji” – mówi Alexander Tonn, COO Road Logistics w Dachser. „To, co sprawia, że sieci Dachser są tak wyjątkowe, to ich wzajemne połączenie pod względem zasobów, ludzi, informacji i technologii”.
Alexander Tonn uważa, że teraz, gdy Dachser korzysta z doświadczeń zebranych w European Logistics i stosuje je w dalszym rozwoju swojej działalności lotniczej i morskiej, firma może połączyć to, co ważne w obu obszarach biznesowych: Road Logistics i Air & Sea Logistics.
Jak efektywnie zarządzać łańcuchem dostaw?
Przykładem tego, w jaki sposób Dachser zarządza skomplikowanym łańcuchem dostaw swoich klientów, jest współpraca z ifm elektronic. Jest to przedsiębiorstwo z sektora technologicznego. Firma ifm electronic korzysta z płynnej integracji globalnych sieci logistycznych Dachser Air & Sea i European Logistics. Na początek Dachser Air & Sea Logistics organizuje transport komponentów w kontenerach transportowych z Azji, dokładnie z Hongkongu do Europy. W kolejnym kroku kontenery jadą pociągiem bezpośrednio z Hamburga do południowych Niemiec. Dachser rozładowuje je w swoim oddziale w Langenau niedaleko Ulm. Stamtąd produkty są dostarczane ciężarówkami do największego zakładu rozwojowego i produkcyjnego ifm w Tettnang. Następnie trafiają do europejskich oddziałów firmy we Francji, Czechach i Polsce. Skutkuje to całkowitą przejrzystością i optymalną kontrolą jakości w całym łańcuchu dostaw przy znacznie krótszym czasie dostawy.
Rozwiązanie dla klienta
Ekonomiści doradzają firmom działającym globalnie, aby ponownie przemyślały swoje podejście. Badania McKinsey mówią, że: „W obecnym stanie niepewności imperatywem stojącym przed liderami biznesu jest przygotowanie się na szereg potencjalnych zmian w geometrii handlu”. Chodzi o posiadanie strategii, która pomoże ukształtować nową architekturę pasującą do ewoluującego świata.