50 lat od pierwszego zeskanowania kodu kreskowego organizacja GS1 ogłasza globalny plan przejścia z kodów kreskowych na kody QR zgodne ze standardem GS1.
Dzięki przejściu na kody GS1 QR konsumenci będą mieli bezpośredni i łatwy dostęp do dodatkowych informacji o produktach. W tym o ich pochodzeniu, zawartych alergenach, możliwościach recyklingu, śladzie węglowym oraz wielu innych danych. Co ważne, kody GS1 QR zawierają obowiązkowo numer GTIN i mogą być skanowane przy kasie do rejestracji sprzedaży.
Kody nowej generacji GS1 QR są już testowane w 48 krajach. Wdrażają je m.in. przez L’Oreal, PepsiCo, Carrefour i Procter & Gamble.
10 miliardów dziennie
26 czerwca 1974 roku w supermarkecie w Troy w Ohio w USA po raz pierwszy zeskanowano produkt z kodem kreskowym. Zapoczątkowało to technologiczną rewolucję. Dziś ponad miliard produktów ma kod kreskowy, który BBC uznało za „jedną z pięćdziesięciu rzeczy, które stworzyły światową gospodarkę”. Każdego dnia charakterystyczny dźwięk „bip” skanowanych kodów kreskowych rozbrzmiewa na całym świecie ponad 10 miliardów razy. Przewyższa to liczbę dziennych wyszukiwań w Google.
Aby to uczcić, GS1, organizacja odpowiedzialna za wdrożenie kodów kreskowych, ogłasza ambitny plan wspierany przez światowych producentów i detalistów. Ma on na celu stopniowe zastępowanie kodów kreskowych kodami GS1 QR. Ta zmiana wynika z rosnących potrzeb i oczekiwań konsumentów, którzy chcą mieć więcej informacji na temat pochodzenia, składu czy wpływu produktów na środowisko. Kody QR ze standardami GS1 umożliwiają im podejmowanie decyzji zakupowych wspartych dokładnymi informacjami o produktach.
Kod do informacji
Kody GS1 QR wizualnie przypominają zwykłe kody QR, które zyskały popularność przy zakupie biletów w komunikacji miejskiej, odbiorze przesyłek, sprawdzaniu menu w restauracjach czy dostępie do informacji. Jednak zawierają one unikatowy numer produktu GTIN i oferują znacznie więcej możliwości niż dotychczas znane kody QR. Mogą dostarczać zaufane i spersonalizowane dane do różnych grup odbiorców, udostępniając wybrane warstwy informacji w zależności od potrzeb użytkownika. Ich dodatkową zaletą jest łatwość odczytu. Większość smartfonów ma funkcję łączenia się z internetem za pomocy aparatu fotograficznego. To wystarczy, aby odczytać zawarte w nowym typie kodów informacje.
Kody GS1 QR mogą zapewnić konsumentom, detalistom, producentom i regulatorom dostęp do większego zasobu informacji. Nowe kody są testowane na wszystkich kontynentach w 48 krajach, które reprezentują 88,5% światowego PKB.
Niektóre z największych światowych firm już współpracują z GS1. Do 2027 roku chcą wdrożyć nowe kody we wszystkich swoich produktach na całym świecie. Aby ułatwić uczestnikom rynku dostosowanie się do nowych standardów, w okresie przejściowym będą obowiązywać zarówno zwykłe kody kreskowe, jak i GS1 QR. Oznacza to, że przez pewien czas oba symbole będą obecne na opakowaniach jednocześnie.
– W Polsce również obserwujemy rosnące zainteresowanie firm wdrożeniem kodów GS1 QR. Wśród organizacji, które podpisały listy intencyjne, deklarując chęć wdrożenia tej technologii, są m.in.: Żabka, Biedronka i Auchan. Jesteśmy dumni, że możemy uczestniczyć w tej globalnej inicjatywie. Z pewnością zrewolucjonizuje ona sposób, w jaki robimy zakupy i dbamy o nasze zdrowie i środowisko – powiedziała Elżbieta Hałas, prezeska zarządu GS1 Polska.