wtorek, 1 kwietnia, 2025
Strona głównaAktualnościTransport lotniczy. Optymalizacja tras, energooszczędność

Transport lotniczy. Optymalizacja tras, energooszczędność

Transport lotniczy zmieni się ze względu na wymagania odnośnie ograniczania emisji gazów cieplarnianych, ale rosnąca rola e-handlu oraz potrzeby światowej gospodarki sprzyjają jego rozwojowi, uważa Karol Barańczuk, zastępca dyrektora operacyjnego ds. frachtu lotniczego w AsstrA-Associated Traffic AG.

Transport lotniczy jest znakomicie dopasowany do tempa życia współczesnego świata, ale wymaga się od niego również redukcji emisji. Jak może to wpłynąć na jego przyszły kształt?

Rola logistyki lotniczej w najbliższych latach prawdopodobnie będzie się zmieniać, biorąc pod uwagę, z jednej strony, wzrost zapotrzebowania na ten środek transportu, a z drugiej – wymagania odnośnie stosowania rozwiązań niskoemisyjnych.

Nacisk na ochronę środowiska i redukcję emisji gazów cieplarnianych wymaga od branży lotniczej wprowadzenia pewnych zmian, a mianowicie inwestycji w bardziej paliwooszczędne samoloty, alternatywne źródła energii czy nawet rozwój samolotów elektrycznych i hybrydowych, a także optymalizację tras lotów oraz operacji naziemnych i logistycznych.

Kto najczęściej korzysta z transportu lotniczego?

W firmie AsstrA z usług transportu lotniczego najczęściej korzystają klienci z branży motoryzacyjnej, farmaceutycznej, czy dóbr szybkozbywalnych, przede wszystkim ze względu na krótki czas tranzytu oraz możliwości dostarczenia towaru do odległych, trudno dostępnych miejsc w krótkim czasie.

Co bardziej przemawia do klientów: szybkość transportu lotniczego czy charakteryzujący go wysoki poziom bezpieczeństwa?

Zdecydowanie kluczowymi elementami przy wyborze transportu lotniczego jest czas i minimalne ryzyko uszkodzenia towaru. W niektórych branżach, jak na przykład przemysł motoryzacyjny, czy elektroniczny, terminowa dostawa jest konieczna dla zachowania łańcucha dostaw. To samo dotyczy artykułów spożywczych z krótkim okresem ważności – tutaj nie możemy sobie pozwolić na długą dostawę do odbiorcy końcowego. Warto też podkreślić szeroki zasięg geograficzny, lotniska znajdują się na całym świecie, więc jest to łatwo dostępny transport.

Jakie są najbardziej uczęszczane szlaki logistyki lotniczej w skali globu? Czy pomimo spowolnienia w Chinach ruch w rejonie Azji i Pacyfiku będzie narastał w dłuższej perspektywie?

Do kilku najpopularniejszych tras logistyki lotniczej możemy zaliczyć szlak transatlantycki między Ameryką Północna a Europą, transpacyficzny między Ameryką Północną a Azją, głównie łączący Stany z Chinami, Koreą Południową i Japonią. Oprócz tego powszechne są loty między najważniejszymi hubami wewnątrz USA, jak Atlanta, Chicago, Los Angeles i Dallas, które obsługują przesyłki krajowe. Oczywiście należy tu też wspomnieć o trasach wewnątrz Europy, łączących główne miasta oraz centra przemysłowe, a także szlaki bliskowschodnie, integrujące Europę, Azję i Afrykę.

Rola Azji i Pacyfiku prawdopodobnie będzie się zwiększać z powodu dynamicznie rozwijającej się gospodarki oraz idącym za tym wzrostem handlu i zapotrzebowania na transport lotniczy.

Popularność e-commerce sprawia, że firmy coraz częściej korzystają z azjatyckich centrów dystrybucji, a to często wymaga szybkiego transportu lotniczego. Rozwój sieci połączeń lotniczych między Azją a innymi kontynentami umożliwi efektywne przemieszczanie się towarów między regionami.

Transport lotniczy jest zwykle łączony z drogowym. Jakie warunki odnośnie sprzętu i organizacji pracy muszą spełniać przewoźnicy zapewniający usługi RFS?

Od przewoźników świadczących usługi RFS (Road Feeder Services) wiele się wymaga, zarówno pod względem sprzętu, jak i organizacji pracy. Ich zadaniem jest zapewnienie skutecznej i bezpiecznej obsługi transportu lotniczego. Jeśli mówimy o sprzęcie, to kluczowe jest posiadanie odpowiednio dostosowanych pojazdów do transportu ładunków lotniczych. Muszą one spełniać wymogi bezpieczeństwa i być wyposażone w odpowiednie systemy zabezpieczeń.

Przewoźnicy RFS muszą mieć również odpowiednio wyszkolony personel, który jest świadomy specyfiki transportu lotniczego oraz przestrzega międzynarodowych standardów bezpieczeństwa i procedur obsługi.

Jest to bardzo istotne zwłaszcza w kontekście przewozu ładunków lotniczych, które często obejmują wartościowe lub wrażliwe produkty.

Interesującym segmentem rynku są przewozy ładunków ponadnormatywnych. Czy odsetek tego rodzaju ładunków rośnie również w transporcie lotniczym?

Transport ładunków ponadgabarytowych i ciężkich jest jedną ze specjalizacji firmy AsstrA. Obsługą tego typu ładunków zajmują się specjaliści związani z logistyką projektową. Jednak ze względu na swoje wymiary i masę ładunki takie często nie mogą być przewożone drogą lotniczą. Zdecydowanie częściej odbywa się to transportem drogowym i morskim lub koleją.

Jaki wpływ na towarowe przewozy lotnicze ma narastająca fala przesyłek kurierskich oraz wzrost obrotów w światowym e-handlu?

Rozwój e-handlu zwiększa popyt na towarowe przewozy lotnicze z uwagi na zapotrzebowanie konsumentów na szybką dostawę. Liczba przesyłek e-commerce stale rośnie, dlatego odpowiedzią na skuteczny transport dużej ich ilości w krótkim czasie jest transport lotniczy.

Dziękuję za rozmowę.

Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź