W ramach wewnętrznego testu przeprowadzonego w Wörth konstruktorzy Mercedes-Benz Trucks po raz pierwszy ładowali elektryczną ciężarówkę z mocą 1000 kW.
Jest to krok do wdrożenia megawatowego standardu ładowania MCS (ang. Megawatt Charging System).
– Nasi konstruktorzy w najkrótszym możliwym czasie wdrożyli w pojeździe nowo zdefiniowany standard MCS z pełną mocą ładowania. Ładowanie megawatowe z mocą 1000 kilowatów będzie w przyszłości szczególnie korzystne dla klientów o wysokich wymaganiach odnośnie zasięgu i dostępności pojazdów – uważa Rainer Müller-Finkeldei, szef działu konstrukcyjnego w Mercedes-Benz Trucks.
Przygotowany na MCS
W ośrodku rozwojowo-testowym w Wörth am Rhein konstruktorzy Mercedes-Benz Trucks po raz pierwszy z powodzeniem naładowali prototyp zaprezentowanego w ubiegłym roku eActrosa 600 ze stacji ładowania o mocy jednego megawata. Mercedes-Benz Trucks był mocno zaangażowany w opracowanie nowego standardu ładowania megawatowego MCS. Odgrywa on kluczową rolę szczególnie w perspektywie utworzenia ogólnodostępnych punktów ładowania wzdłuż głównych szlaków transportowych.
Kolejne prace inżynierów obejmują kontynuację testów interfejsu komunikacyjnego między pojazdem a stacją ładowania, zdefiniowanego w ramach standaryzacji MCS, oraz dalsze rozwijanie prototypowych komponentów aż do opracowania wersji seryjnej.
Rozpoczęcie produkcji seryjnej eActrosa-600 zaplanowano na koniec roku 2024. W przypadku tego modelu, oprócz ładowania CCS z mocą do 400 kilowatów, z czasem możliwe będzie również ładowanie megawatowe z mocą do 1000 kilowatów. Klienci mogą zamawiać konieczne do tego przygotowanie techniczne, przewidziano bowiem możliwość późniejszego doposażenia tych modeli w MCS.
Publiczny MSC
Duża pojemność akumulatora, przekraczająca 600 kilowatogodzin, stąd oznaczenie typu 600, wraz z nową, elektryczną osią napędową, zaprojektowaną we własnym zakresie, zapewnia eActrosowi 600 zasięg 500 kilometrów bez konieczności doładowywania. Oznacza to, że ta elektryczna ciężarówka będzie mogła pokonać w ciągu jednego dnia dystans przekraczający 1000 kilometrów. Wystarczy do tego ładowanie pojazdu w wymaganych przepisami przerwach w pracy kierowców, nawet gdy nie będzie dostępne ładowanie megawatowe.
Około 60% dalekodystansowych przejazdów wykonywanych przez europejskich klientów Mercedes-Benz Trucks i tak nie przekracza 500 kilometrów, a więc w tych przypadkach wystarczająca jest infrastruktura ładowania w bazach operacyjnych oraz miejscach załadunku i rozładunku. We wszystkich innych zastosowaniach konieczny jest rozwój dostępnej publicznie infrastruktury ładowania, gdzie standard MCS jest praktycznie rzecz biorąc niezbędny.